عوارض واکسن سربازی چیست؟
تاریخ : 1399/7/14       

دانش اموز و دانشجویان مشمول که در شرف اعزام به خدمت سربازی هستند در این مقاله میخواهیم در خصوص واکسن سربازی که قبل ازاعزام باید بزنند مطالبی بنویسیم و توضیحاتی در خصوص عوارض این واکسن بدهیم دوستان در خصوص کسب اطلاع بیشتر در مورد اینکه عوارض واکسن سربازی چیست ؟

 

 


 

,,,,,,,,,,

 "سامانه مشاوره تلفنی صدای مشاور "

برای تماس از کل کشور کافیست با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد،

با شماره 9099071613 تماس بگیرید

تماس از 8صبح تا 12شب حتی ایام تعطیل

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت جهت خریداری بسته های تماس کلیک کنید.

,,,,,,,,,

 


 

 

 

نام واکسن سربازی چیست؟


 نام واکسن سربازی چیست و کجای بدن تزریق می شود؟ 2- معاینه پزشکی سربازی به چه صورته؟چه معاینه هایی انجام می شه؟ و چه سوال هایی پرسیده می شود؟
این واکسن حداقل باید ۱۵ روز قبل از اعزام تلقیح شود باید توجه داشته باشید از آنجائیکه عمل تولید Anti body توسط این واکسن صورت گیرد لذا می بایست بین یک تا دو هفته زمان سپری شود و مراکز آموزش از پذیرفتن مشمولانیکه کمتر از این زمان واکسن را تلقیح کرده باشند خودداری خواهند نمود. تزریق این واکسن در عضلهٔ دلتویید ( سر شانه ) می‌باشد

 

 

 

افرادي كه ملزم به استفاده از اين واكسن هستند

افرادي كه ملزم به استفاده از اين واكسن هستند از كم و كيف و علائم ابتلا به آن بي‌اطلاعند يا بهتر بگوييم بيشتر افراد نام بيماري مننژيت را شنيده‌اند، اما بدرستي نمي‌دانند كه اين بيماري چيست. اين بيماري واگيردار به محض ورود به سيستم بدني فرد، مي‌تواند بر مخاط مغز يا نخاع تأثير بگذارد و منجر به عفونت خون و ذات الريه و در ‌‌نهايت مرگ يك نفر از هر ۱۰ مبتلا شود. به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از روزنامه ايران، اينكه اين بيماري چيست و چگونه سيستم ايمني بدن را درگير مي‌كند، سؤالاتي است كه دكتر داوود يادگاري متخصص بيماري‌هاي عفوني و رئيس مركز تحقيقاتي بيماري‌هاي عفوني دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، به آن پاسخ داده است كه در زير مي‌خوانيد. ابتدا درباره بيماري مننژيت توضيح دهيد. اين ميكروب به چه شكل بر بدن تأثير مي‌گذارد؟ مننژيت به سه نوع باكتريايي، ويروسي و قارچي تقسيم مي‌شود، كه نوع باكتريايي آن بسيار خطرناك است و مي‌تواند كشنده باشد.

به طوري كه وقتي باكتري وارد خون مي‌‌شود، باعث تخريب ديواره عروق خوني شده و موجب خونريزي در پوست و اعضاي داخلي مي‌شود. اين نوع مننژيت، در كمتر از چند ساعت فرد را از پا درمي‌آورد. در موارد غيركشنده، معلوليت دائمي مي‌دهد و شامل قطع عضو يا زخم شديد است. به طور كلي مننژيت التهاب پرده‌هايي است كه مغز و نخاع را مي‌پوشاند. اين بيماري معمولاً در اثر عفونت‌هاي ويروسي و باكتر‌يايي ايجاد مي‌شود. اينكه مننژيت ناشي از ويروس است يا باكتري در شرايط درمان اثر‌گذار است به طوري كه مننژيت ويروسي خفيف‌تر و نيازي به درمان ندارد اما مننژيت باكتريايي شديد‌تر است و ممكن است به آسيب مغزي، از دست دادن شنوايي يا اختلالات يادگيري بينجامد. اين بيماري در همه سنين ديده مي‌شود، ولي در سنين زير ۲ سال و بالاي ۶۰ سال شديد‌تر بروز مي‌كند.

 

 



پرسش و پاسخ مهم در خصوص عوارض واکسن سربازی


1 – مشمولیکه تقاضای معافیت پزشکی نموده اگر معاف نگردد و سرباز شناخته شود آیا برای وی غیبت درج می شود؟
اگر موقع صدور نظریه شورای پزشکی از موعد اعزام بخدمت قانونی وی نگذشته باشد غیبت برای وی درج نمی گردد ولی اگر از موعد اعزام بخدمت وی گذشته باشد ۳ ماه اضافه خدمت برای وی درج می شود.

2 – گر مشمول قبل از زمان اعزامش برای معافیت پزشکی اقدام نماید و معاف از رزم شود آیا برای وی غیبت اولیه درج می شود؟
در صورتیکه مشمول معاف از رزم شود و در اولین اعزام که اعلام گردیده به خدمت اعزام شود ، غیبت اولیه برای او درج نمی‌شود. به شرط آنکه با غیبت وارد شورای پزشکی نشده باشد.

3 – آیا مشمولان غایب می توانند به استخدام نیروهای مسلح درآیند؟
خیر – مشمولان غایب قانوناً نمی توانند به استخدام نیروهای مسلح درآیند مگر اینکه غیبت مشمول توسط سازمان وظیفه عمومی جهت استخدام در نیروهای مسلح موجه تلقی شود که این امر صرفاً در صورت داشتن معاذیر موجه از سوی مشمول امکان پذیر می باشد.

4 – آیا مشمولانیکه سابقه خدمت قبلی دارند و بعلل قانونی از خدمت ترخیص می‌گردند(مانند قبولی در دانشگاه)برای ادامه خدمت باید به یگان قبلی اعزام گردند؟
بله ، اینگونه مشمولان جهت ادامه خدمت باید به همان یگان خدمتی قبلی اعزام گردند.

5 – غایب بین راه به چه مشمولانی گفته می شود؟
یه مشمولانیکه مرکز آموزش آنان مشحص گردیده است و در حین عزیمت به مرکز آموزش مرتکب غیبت شود غایب بین راه گویند.

6 – مشمولانیکه خدمت قبلی داشته انددر صورتیکه مرتکب غیبت منجر به فرار شوند و مجدداً با کتمان حقیقت به یگان دیگری اعزام شوند وضعیت ایشان چگونه است؟
برابر ماده ۲۲ آئین نامه اجرائی خدمت ثانویه کان لم یکن تلقی شده و باید مجددا خدمت خود را از یگان اولیه ادامه و به پایان رساند.ه چند که با توجه به راه اندازی سیستم مکانیزه در وظیفه عمومی کتمان این موضوع عملاً وجود ندارد.

7 – مدت زمانی که فارغ التحصیلان دانشگاهها و سایر موسسات آموزش عالی فرصت دارند پس از فارغ التحصیلی خود برای خدمت وظیفه عمومی اقدام نمایند چند ماه است؟
از زمان فراغت از تحصیل حداکثر بمدت شش ماه مهلت دارند که مدارک خود را از طریق دفاتر پلیس+۱۰ در سیستم مکتنیزه وظیفه عمومی ثبت نمایند و نسبت به پیگیری وضعیت مشمولیت خود اقدام کنند.

8 – آیا مشمولین غایب می توانندبرای شرکت در آزمایشات رانندگی و دریافت گواهینامه اقدام نمایند؟
خیر ، زیرا شرکت در آزمایشات رانندگی و اخذ گواهینامه ،منوط به ارائه برگه اعزام بخدمت بدون غیبت یا کارت معافیت یا کارت پایان خدمت یا گواهی صادره از نیروهای مسلح مبنی بر استخدام می باشد.

9 – واکسن مننژیت و دو گانه تا چند روز قبل از اعزام باید تلقیح شود؟
این واکسن حداقل باید ۱۵ روز قبل از اعزام تلقیح شود مشمولین باید توجه داشته باشند از آنجائیکه عمل تولید Anti body توسط این واکسن صورت گیرد لذا می بایست بین یک تا دو هفته زمان سپری شود و مراکز آموزش از پذیرفتن مشمولانیکه کمتر از این زمان واکسن را تلقیح کرده باشند خودداری خواهند نمود.

10-نحوه به تاخیر انداختن خدمت سربازی مشمولی که برادر دیگرش در خدمت می باشد چگونه است؟
از دو یاسه برادر واجد شرایط اعزام به خدمت یکی از آنان که سن او از دیگران کمتر است به شرطی که خود و برادری که به خدمت رفته است فاقد غیبت باشد با ارائه گواهی اشتغال به خدمت برادر یا برادران دیگر می تواند به تاریخ خاتمه خدمت برادر یا یکی از برادران دفترچه آماده به خدمت در یافت نماید.

11 – سال احضار مشمول چه سالی است؟
افراد ذکور ایرانی از اول فروردین ماه سالی که طی آن سال وارد سن ۱۹ سالگی می شوند برای روشن شدن وضع مشمولیت خود احضار خواهند شد.

12 – سال اعزام مشمول چه سالی است؟
مشمولانی که جهت انجام خدمت دوره ضرورت بلامانع تشخیص داده شوند در طی سالی که به سن ۱۹ سال تمام می رسند به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد





عوارض جانبی و نامطلوب ناشی از واکسن و واکسیناسیون


عوارض جانبی و نامطلوب ،اصطلاحاتی هستند که در اغلب موارد به یک معنی و گاه در معانی مجزا استفاده می شوند.
Side Effect:
اثر جانبی یا ثانویه ناشی از مصرف دارو یا واکسن که به طور ناخواسته (خارج از هدف درمانی ) بروز می کند و بسته به مورد می تواند مفید و یا در اکثر موارد حتی مضر باشد .عمدتاً از قبل قابل پیش بینی است و در بروشور دارو (واکسن ) ذکر می شود .این موارد در عرض چند روز و بدون نیاز به درمان از بین می روند.
Adverse event:
به بروز هر گونه عارضه نامطلوب (ناخوشی یا واکنش پرنده ) پس از مصرف محصول دارویی یا ایمونوبیولوژیک گفته می شود.این عوارض به طور اتفاقی بروز می کنند و تا حدودی غیر منتظره اند.این عوارض معمولاً نیاز به درمان دارند و باید گزارش شوند.زمان بروز این عوارض بسته به نوع واکسن و وضعیت سیستم ایمنی می تواند از چند دقیقه تا چند هفته طول بکشد.
در مورد فرآورده های تشخیصی،عوارض ناخواسته شامل هر عاملی است که مانع حصول تشخیص صحیح شود.
هر چند واکسن ها،آزمایش های کنترل کیفی متعددی را طی کرده و پس از حصول اطمینان از کیفیت مطلوب ،اجازه مصرف گرفته اند ;ولی به علت اثرات محتویات موجود در واکسن اعم از آنتی ژن ، یاور، حامل ،نگهدارنده یا ترکیبی از آنها بر بدن و حساس بودن برخی از گونه ها یا نژادها به آنها ، در کل هیچ واکسنی بدون عارضه نیست وحداقل باعث بالا رفتن مختصر دمای بدن، قرمزی ،تورم و درد مختصر محل تزریق خواهد شد.معمولاً پس از واکسیناسیون به علت افزایش متابولیسم ناشی از فعالیت سیستم ایمنی ،حیوانات واکسینه کمی بی حال دیده میشوند که اصطلاحاً به این حالت Vaccine sweat گفته می شود.
با این حال باید به خاطر داشت که هر عارضه پس از واکسیناسیون را نیز نباید به طور قطع ناشی از خود واکسن دانست. به طور کلی عوارض نامطلوب پس از مایه کوبی را می توان به 5 گروه عمده تقسیم بندی کرد:

1- عوارض ناشی از خود واکسن
2- عوارض ناشی از اشتباه و خطای واکسیناتور در برنامه ریزی و انجام کار
3- عوارض ناشی از وضعیت جسمی و روانی
4- بروز برخی عوارض همزمان با واکسیناسیون
5- عوارض ناشناخته

 

 

 

عوارض ناشی از خود واکسن

به علت اثرات آنتی ژن ،یاور ، حامل و نگهدارنده بر بدن و تحریک شدن سیستم ایمنی،بروز برخی عوارض موضعی (مثل تورم، درد، ایجاد جراحت ،دانه های کوچک و قرمزی ) و عوارض سیستمیک (مثل تب، کاهش اشتها و کاهش رشد ) یا بروز علائم خفیف بیماری در گله ناشی از واکسن زنده در حد معمول و طبیعی قابل انتظار است ;ولی در برخی موارد عوارض شدیدتری نیز بروز می کنند.مثلاً در حین ساخت.در صورت ضعیف نشدن جرم واکسن به اندازه کافی ،بسیاری از واکسن های کشته باکتریایی می توانند باعث بروز واکنشهای عمومی و همچنین آسیب موضعی بافت در محل تزریق شوند که علت آن وجود ترکیبات این واکسن هاست.

 

 

واکنش تنفسی


نشانه کارایی واکسن جهت القای ایمنی در پرنده است ، به گونه ای که بتواند با بیماری مقابله کند.واکسن های زنده نیوکاسل و برونشیت عفونی زمانی می توانند باعث ایمنی در پرنده شوند که واکنش تنفسی صورت گیرد. بدون واکنش تنفسی ،ایمنی ایجاد نخواهد شد ، بنابراین واکسن موجب تعادل بین واکنش خیلی شدید و خیلی ضعیف تنفسی می شود.چنانچه این واکنش خیلی شدید باشد، مستقیماً موجب بیماری در پرنده می شود و چنانچه خیلی خفیف باشد،ایمنی ناشی از آن نیز ناچیز است و نمی تواند باعث مقاومت پرنده در مقابل عامل بیماری شود.

 


شدت واکنش های تنفسی پس از واکسیناسیون به عوامل زیر بستگی دارد


1-1-1- سطح آنتی بادی مادری:هر چه آنتی بادی مادری کمتر باشد،واکنش نیز شدید تر خواهد بود.
1-1-2- سویه واکسن:سویه های با حدت بیشتر باعث واکنش شدیدتری می شوند.
1-1-3- سن:معمولاً پرنده های جوان تر واکنش شدید تری از خود بروز می دهند.
1-1-4- دز واکسن:هر چه دز واکسن بیشتر باشد واکنش ناشی از آن نیز شدیدتر خواهد بود.
1-1-5- روش واکسیناسیون:واکسیناسیون از طریق آب آشامیدنی نسبت به روش آئروسل واکنش کمتری به دنبال دارد.
1-1-6- استفاده از واکسن های سویه لنتوژنیک نیوکاسل اجتناب ناپذیر است که البته شدت عمل آنها از ایجاد نای مرطوب تا ایجاد توده در ناحیه دو شاخه شدن نای متفاوت می باشد.
1-1-7- آلودگی به اشریشیاکولای و مایکوپلاسماگالی سپتیکوم، همزمان با واکسیناسیون.
1-1-8- پایین بودن رطوبت محیطی .
1-1-9- چنانچه واکسیناسیون با روش قطره چشمی یا آشامیدنی صورت گرفته باشد،حداقل واکنش را به دنبال خواهد داشت
1-1-10- چنانچه واکسیناسیون در 14 روزگی صورت بگیرد، نسبت به 7 روزگی، واکنش بیشتری خواهد داشت و علت آن نیز پایین بودن غلظت آنتی بادی در 14 روزگی نسبت به سن 7 روزگی است.

 

 

 " عزیزان خواننده توجه داشته باشید که ما در مقالات خود آخرین اخبار سربازی را به اطلاع شما عزیزان میرسانیم "

 

 


مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com