شرایط استخدام افراد معاف از رزم پس از خدمت سربازی
تاریخ : 1398/3/28       

 آیا افراد معاف از رزم بعد از پایان خدمت سربازی می‌توانند استخدام شوند: این موضوع بستگی به شرایط استخدام دارد.معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه معاف از رزم بودن افراد روی کارت ثبت نمی‌شود، افزود: افراد و اداره‌هایی که شرایط جسمی و روانی فرد برایشان مهم یا شرط نباشد، می‌توانند استخدام کنند و محدودیتی ندارند.وی درباره استخدام اینگونه افراد در نیرو‌های نظامی و شرایط سخت آن‌ها بیان کرد: معمولا اشخاصی که در خدمت معاف از رزم بوده‌اند را پذیرش نمی‌کنند، چراکه شرایط جسمی سالم در طول ۳۰ سال مدنظر است.در این مقاله در مورد افراد معاف ازرزم و شرایط استخدامی انها نوشته ایم و امیدوار هستیم مطالب امده مفید واقع شود.

 

 




شرایط و زمان اقدام معافیت خدمت سربازی

معافیت ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به معافیت تحصیلی، معافیت کفالت مادر، معافیت کفالت پدر،معافیت پزشکی، معافیت ایثارگران و … اشاره کرد.

همواره ضوابط و شرایط خاصی برای معافیت خدمت سربازی تعریف می شود که آگاهی از آن ها بسیار حائز اهمیت است. زمان اقدام برای معافیت خدمت سربازی نیز بسیار مهم است. از این رو که حتی اگر شرایط لازم برای دریافت معافیت خدمت سربازی را داشته باشید و در زمان معین، اقدام به دریافت معافیت نکنید، شانس خود را از دست خواهید داد.




 مشمولان خدمت وظیفه عمومی از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته به شرح زیر تقسیم می‌شوند:


1- کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند. 2- کسانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می‌باشند. 3- کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند. 4- مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.

تبصره 1:نحوه طبقه بندی مشمولين و طرز معاینه و ضوابط معافيت پزشکی آنها بر اساس مقاطع تحصيلي مشمولين به موجب آيین‌نامه معاینه و معافيت پزشکی مشمولين خدمت وظیفه عمومی می باشد که وزارت دفاع با كسب نظر از وزارتخانه‌هاي كشور و بهداشت، ظرف حداكثر شش ماه تهيه مي‌كند كه پس از تأييد ستاد كل به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

تبصره 2:نحوه آموزش و خدمت مشمولين معاف از رزم، برابر دستورالعملي است كه از سوي ستاد كل تهيه و ابلاغ مي‌گردد.

تبصره 3:كساني كه به مواد مخدر اعتياد دارند، مشمول بند (3) اين ماده مي‌شوند و به هنگام معاينه، شناسايي و از سوي واحدهاي وظيفه‌عمومي براي ترك اعتياد به مدت حداكثر شش ماه به مراجع ذي‌ربط معرفي مي‌گردند.

تبصره 4:نيروهاي مسلح مكلفند در حين خدمت، كاركنان وظيفه‌اي را كه به مواد مخدر اعتياد دارند، شناسايي و از ساير سربازان جدا نمايند و آنها را در واحدهاي مستقل و مخصوص به كارگيري و به مراجع ذي‌ربط براي ترك اعتياد در مدت يك ماه توسط پزشك معالج، معرفي كنند و در طول خدمت تحت نظر و مراقبت‌هاي لازم قرار دهند. مدت ترك اعتياد براي يك بار جزو خدمت دوره ضرورت محاسبه مي‌شود. اين افراد پس از پايان خدمت قانوني از خدمت ترخيص مي‌شوند ليكن در هر حال صدوركارت پايان خدمت منوط به ارائه گواهي ترك اعتياد است.

ماده 40:به مشمولانی که به علت ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نباشند برای مدتی که شورای پزشکی تعیین می‌نماید و در هر حال متجاوز از یک سال نخواهد بود معافیت موقت پزشکی داده خواهد شد و در سال دوم در صورت ادامه بیماری به همان نحو اقدام و چنانچه در سال سوم نیز قادر به انجام خدمت نباشند به طور دائم از خدمت دوره ضرورت معاف خواهند شد.

تبصره 1:مشمولان پزشک فقط در صورتی معاف دائم از خدمت دوره ضرورت شناخته می‌شوند كه قادر به اشتغال به حرفه طبابت نباشند. آن تعداد از مشمولین خدمت دوره ضرورت پزشک که از سلامتی کامل برخوردار نیستند لیکن قادر به طبابت می‌باشند، به خدمت دوره ضرورت اعزام می‌گردند و برابر نظر شوراهای پزشکی ازخدمت سنگین معاف خواهند شد.

 



آیا افراد معاف از رزم، از نگهبانی نیز معاف هستند؟

آیا افراد معاف از رزم، از نگهبانی نیز معاف هستند یا خیر، اظهار داشت: در صورتی که نگهبانی افراد معاف از رزم باعث تشدید بیماری آنها شود، از نگهبانی معاف می‌شوند، در غیر این صورت باید نگهبانی دهند.

وی همچنین از حذف گروه ب برای معاف از رزم ها خبر داد و گفت: اخیر مقررات مربوط به معاف از رزم تغییراتی داشته و گروه ب از دسته معاف از رزم ها حذف شده است. اکنون افراد حداکثر تا ۴۵ روز می تواند گروه ب باشند و در این مدت 45 روزه باید برایشان شورای پزشکی تشکیل شود تا اگر سالم بودند که از دسته معاف از رزم خارج شوند و در غیر این صورت معاف از رزم میشوند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح از امکان تبدیل کسری 9 روزه به 12 روزه خبر داد و درباره افرادی که قبلا کسری 9 روز در ماه را با توجه به قانون قبلی دریافت کردند، اما مشمول معافیت تحصیلی شده و اکنون درسشان به اتمام رسیده است، افزود: این افراد بعد از اعزام می‌توانند جهت تبدیل کسری های 9 روزه به 12 روزه به یگان های مربوطه مراجعه کنند.وی تاکید کرد: این امکان تنها برای افرادی ممکن است که کسری 9 روزه را ثبت کرده و سپس با توجه به قبولی در دانشگاه، از معافیت تحصیلی بهره مند شده اند. ضمن اینکه این افراد برای بهره مندی از کسری 12 روزه حتما باید اعزام شده و یا دارای برگ اعزام باشند.




مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com