معافیت مشمولان بالای 30 سال 1402 - 1403
تاریخ : 1375/5/4       

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه از تعیین تکلیف این کمیسیون برای سرباز فراری‌ها و تعیین جریمه ۳۰ میلیون تومانی برای سربازان فراری ۳۰ سال به بالای مجرد خبر داد. به گزارش ایسنا، غلامعلی جعفر زاده با اشاره به بررسی موضوع سرباز فراری‌ها در جلسه عصر روز یکشنبه کمیسیون تلفیق گفت: مشکلی در کشور به نام سرباز فراری وجود دارد؛ این‌ها افرادی هستند که بالای ده سال از موعد خدمتشان گذشته و خدمت سربازی انجام نداده‌اند و حداقل سن آن‌ها هم سی سال است. از طرفی آن‌ها به درد نظام‌ وظیفه هم نمی‌خورند و نمی‌شود آن‌ها را اجباری به سربازی برد. شرایط معافیت مشمولان بالای 30 سال 1402 - 1403 در این مقاله ارائه شده است. اخیرا" هیچ اطلاعیه در خصوص معافیت و خرید خدمت برای مشمولان غایب ارائه نشده. در صورتی که اطلاعیه جدید منتشر شود این مقاله بروزرسانی خواهد شد.

 


 

,,,,,,,,,,

 "سامانه مشاوره تلفنی صدای مشاور "

برای تماس از کل کشور کافیست با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 
9099071613 تماس بگیرید

تماس از 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت جهت خریداری بسته های تماس کلیک کنید.

,,,,,,,,,

 


 

معافیت مشمولان بالای 30 سال 1402 - 1403

 این‌طور نیست که همه کسانی که سربازی نرفته‌اند سرمایه‌دار بوده‌اند، برخی هم اقشار متوسط و پایین هستند و بعضی از آن‌ها از قوم و قبیله‌هایی هستند که زود ازدواج کرده‌اند و نتوانسته‌اند به سربازی بروند. او با تأکید بر این‌که «بحث فروش سربازی مطرح نیست» گفت: این افراد باید جرائمی پرداخت کنند که بتوانند از برخی تسهیلات شهروندی مثل انجام کار اقتصادی، داشتن دفترچه بیمه و برخی مسائل این‌چنینی استفاده کنند اما حتی در صورت پرداخت جریمه از برخی حقوق دیگر مثل کاندیداتوری شورای شهر، نمایندگی مجلس و استخدام دولت محروم خواهند بود.

 

طبق طرح پیشنهادی مشمولین بالای 30 سال که تشکیل خانواده داده و صاحب دو فرزند باشند، تحت شرایط خاصی می توانند بدون پرداخت مبلغ جریمه، کارت معافیت سربازی خود را دریافت نمایند.

 

 

معافیت سربازی متاهلین بالای 30 سال، نام طرحی بود که اسفند ماه سال گذشته به عنوان جایگزین طرح خرید سربازی در مجلس مطرح گردیده بود.

 

طبق این طرح، مشمولین متاهل بالای 30 سال این امکان را داشتند تا به شرط داشتن دو فرزند درخواست معافیت از خدمت خود را ارائه دهند، که متاسفانه این طرح در مرحله بررسی به لحاظ قانونی مورد تایید نمایندگان مجلس قرار نگرفت و به همین علت اجرایی شدن آن در سال جاری منتفی شد.

 

 

طرح خرید سربازی در سال 1402، مجددا برای استفاده مشمولان در مجلس ارائه شد که این طرح نیز در نهایت با مخالفت ستاد نیروهای مسلح به دلیل کمبود نیرو و اهمیت سربازان در حفظ امنیت کشور به سرانجام نرسید. یکی از اصلی ترین دلایل مخالفت با این طرح، مبالغ اعلام شده خرید برای مشمولان بود. با منتفی شدن این طرح، پرونده خرید سربازی در سال 1402 موقتا بسته شده و در حال حاضر امکان پرداخت جریمه و دریافت کارت پایان خدمت برای مشمولان غایب وجود ندارد.

 


این عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان این‌که «رها کردن سربازان فراری و داشتن برخورد قهری نتیجه نمی‌دهد» یادآور شد: عاقلانه‌ترین کار این است این افراد فراخوانده شوند و از آن‌ها جرائم نقدی اخذ شود در این صورت کارت قرمز سربازی به آن‌ها داده می‌شود که در قبال آن از برخی حقوق شهروندی برخوردار می‌شوند. بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از روند رسیدگی و تدوین لایحه بودجه سال آینده، هیات دولت در جلسه بررسی تبصره‌های لایحه بار دیگر با ادامه اجرای این قانون موافقت کرده و برای سال بعد نیز اجرایی می‌شود. بنابراین تاکنون قرار بر این است که شرایط معافیت مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت به روال سال جاری و آنچه در بودجه قرار داشت باشد.

 


شنیده‌ها حاکی از آن است که در جریان بررسی لایحه بودجه برای تصویب تبصره مربوط به معافیت مشمولان، در مواردی مخالفت‌هایی از سوی وزارت دفاع مطرح بوده است، به ویژه درباره اینکه در این حالت شرایط برای همه مشمولان (از نظر سطح مالی) یکسان نیست، طبق آنچه که در قانون بودجه سال جاری وجود دارد برای سال بعد نیز تکرار شده است، دولت می‌تواند کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت‌ سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به‌صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال اجرای قانون بودجه تسویه می‌شود، معاف کند.

 

 

سیدمحسن دهنوی نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از اخطار قانون اساسی یکی از اعضای کمیسیون و ناعادلانه دانستن مصوبه خرید سربازی طرح معافیت مشمولین خدمت سربازی با سن بالای 30 سال و دارای دو فرزند جایگزین مصوبه خرید سربازی شد.

 

با مصوبه مشمولین خدمت سربازی با سن بالای 30 سال و دارای دو فرزند بدون پرداخت هزینه‌ای از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

 

 

صدور کارت معافیت نظام وظیفه

میزان جریمه مشمولان غائب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه بر اساس مدرک تحصیلی، طبق آنچه در قانون بودچه امسال اجرایی شد از این قرار است؛ مشمولان زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان، فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان، ‌دکترا عمومی علوم پزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترا تخصصی غیرعلوم غیرپزشکی ۴۰ میلیون تومان و پزشکان متخصص و بالاتر تا ۵۰ میلیون تومان باید برای خرید جریمه بپردازند.




معافیت‌های پزشکی و چگونگی اخذ

مدیر مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص معافیت‌های پزشکی و چگونگی اخذ آن گفت: گاهی فرد مشمول به دلیل بیماری امکان خدمت را ندارد که در این خصوص وی با مراجعه به سازمان وظیفه عمومی معافیت موقت پزشکی تا حداکثر یک سال دریافت می‌کند و در پایان سال به وضع فرد رسیدگی شده و اگر بیماری‌ همچنان ادامه داشته باشد حداکثر یک سال تمدید می‌شود و در پایان سال دوم به وی معافیت دائم داده می‌شود افرادی هم هستند که از سلامت کامل برخوردار نبوده ولی بیماری آنها در حد معافیت نبوده؛ این افراد هم می‌‌توانند مراجعه کرده و چنانچه بیماری آنها تأیید شود به عنوان معاف از رزم شناخته شده و در کارهای خدمات رزمی و یا پشتیبانی خدمات رزمی به‌کارگرفته می‌شوند.



وی در مورد اخذ معافیت بیماری گفت: بیماری های غدد، پوست، مغز و اعصاب، روان‌پزشکی، ریه، استخوان، دستگاه گوارش، خون، دهان و دندان، چشم‌، گوش، قلب و بیماری های عفونی از جمله بیماری هایی است که فرد در صورت تایید پزشکی از انجام خدمت ضرورت معاف می‌شود. درخصوص چگونگی معافیت‌های معلولان گفت: خانواده‌‌ای که دارای پدر یا مادر معلول و یا 2 برادر معلول باشد، یکی از افراد مشمول آن می‌تواند با مراجعه به سازمان بهزیستی جهت دریافت معافیت وظیفه عمومی معرفی‌شده و از معافیت برخوردار شود.



وی ادامه داد: کسانی که همسرشان بعد از ازدواج معلول شده باشد نیز از انجام خدمت معاف می‌باشند. سردار کمالی افزود: افرادی که تمامی خانواده خود را در زلزله از دست داده باشند، افرادی که همسر و فرزند خود را از دست داده باشند و یا منزل مسکونی آنها 100 درصد تخریب شده باشد می‌توانند از معافیت استفاده کنند. درخصوص معافیت‌های افراد ایرانی که در خارج از کشور هستند، گفت: افرادی که تا سال 82 از کشور خارج شده‌اند و حداقل 2 سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند می‌توانند با پرداخت مبلغ 50 میلیون ریال معافیت اخذ کنند.



سردار کمالی ادامه داد: مشمولانی که بعد از سال 83  از کشور خارج شده‌اند اگر دانشجوی یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور باشند و تا پایان شهریور ماه سال 85 نیز از کشور خارج شده‌اند به شرط آن‌که یکی از دانشگاه های داخلی آنها را پذیرش کنند می‌‌توانند به کشور آمده و در دانشگاه داخلی بدون این‌که غیبت سربازی داشته باشند، ادامه تحصیل دهند.

 

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: کمیسیون مصوب کرد که مشمولان دارای ۳ فرزند و بیشتر و مشمولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند از خدمت سربازی معاف شوند.

جبار کوچکی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه دفاعی، بیان کرد: پیرو مصوبه کمیسیون تلفیق، ستاد کل نیروهای مسلح موظف است به منظور تحکیم، دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده بهینه از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آنها نسبت به تدوین ساز و کار بهینه‌سازی و استحکام بخشی نظام خدمت وظیفه عمومی اصلاح مقررات ذی‌ربط از جمله کاهش مدت خدمت وظیفه عمومی، کاهش نیاز به سرباز از طریق جایگزینی سایر عضویت‌ها، کاهش نیاز به خدمت پیوسته سربازان و پاره وقت نمودن خدمت سربازی برای بخشی از مشاغل سربازی به همراه الزامات آن اعم از فرهنگ سازی اقدام و به تصویب فرمانده معظم کل قوا برساند.

وی تاکید کرد: همچنین کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مصوب کرد که در طول سال‌های اجرای برنامه مشمولان دارای ۳ فرزند و بیشتر و مشمولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند از خدمت سربازی معاف شوند.

 

 

 

   همراهان توجه داشته این اطلاعات مربوط به سال های گذشته می باشد. 

 

 


مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com