جدول کسر خدمت ایثارگران + سوالات متداول در مورد کسر خدمت ایثارگران
تاریخ : 1401/11/3       

 

جدول کسر خدمت ایثارگران + سوالات متداول در مورد کسر خدمت ایثارگران

در این مقاله پاسخ سوالات متداول در مورد کسر خدمت ایثارگران را می خوانید، همچنین در مورد امکان استفاده سربازان غایب حین خدمت از کسر خدمت ایثارگری والدین شرح داده ایم و جدول کسر خدمت ایثارگران را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم:

 

جدول کسر خدمت ایثارگران

در این قسمت، جدول کسر خدمت ایثارگران را در اختیار ایثارگران گرامی قرار داده ایم. فرزندان ایثارگران براساس قانون خدمت وظیفه عمومی تنها می توانند از دو تا 9 ماه کسر خدمت استفاده کنند. براساس تغییرات قانون خدمت وظیفه، مدت سربازی همچنان 18 ماه است که بر اساس شرایط خاص از این میزان کسر می شود. مشمولانی که در مناطق امنیتی و عملیاتی  خدمت می کنند دو ماه و خدمت در مناطق بد آب و هوا  یک ماه کسر خدمت دارند.

جدول میزان کسر خدمت رزمندگان و جانبازان

رزمندگان جانبازان
سابقه جبهه به ماه؛میزان کسر خدمت؛میزان جانبازی به درصد؛میزان کسر خدمت به ماه
6تاپایان8ماه                  2                               5%تا10|%                    2
9تاپایان11ماه                3                               11%تا15%                   4
12تاپایان14ماه              4                               16%تا20%                   5
15تا پایان17ماه             5                               21%تا24%                   8
18تاپایان20ماه              6  
21تاپایان23ماه              7  
24تاپایان26ماه              8  
27تاپایان29ماه              9

 

  • در قانون جدید مدت خدمت مشمولان لیسانس یک ماه، فوق‌لیسانس دو ماه، دکتری 3 ماه و فوق‌دکترا 4 ماه و مدت خدمت فوق‌لیسانس و بالاتر به ازای تحقیق و یا اختراع که درمورد مسائل نیروهای مسلح و انرژی اتمی باشد، از دو ماه تا پایان خدمت کسر می‌شود. در قانون گذشته خدمت، محققان فوق‌لیسانس و بالاتر به ازای پروژه تحقیقاتی و اختراعی که انجام می‌داد حداکثر یک سال کسر می‌شد ولی براساس مصوبه جدید دو ماه تا 18 ماه از خدمتشان کسر می‌شد.
  • در این قانون و براساس  مواد 63 از 65 قانون و مقررات استخدامی سپاه کسر بسیجیان حداثر از 6 ماه کسر خدمت برخورد دار می شوند.
  • این در حالی است که تمام مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) که حداکثر دارای دو فرزند ذکور بالای 18 سال باشند یکی از فرزندانشان از خدمت معاف می‌شود.
  • در این قانون رزمندگانی که 6 ماه تا پایان 8 ماه سابقه جبهه داشته باشند به مدت 2 ماه کسر خدمت و افرادی که 9 ماه تا پایان 11 ماه سابقه جبهه دارند سه ماه کسر خدمت درنظر گرفته شده است وبرای افرادی که 12 ماه تا پایان 14 ماه سابقه جبهه دارند 4 ماه کسر خدمت و برای افرادی که 15 ماه تا پایان 17 ماه سابقه خدمت دارند 5 ماه کسر خدمت در نظر گرفته می‌شود.
  • برای افرادی که 18 ماه تا پایان 20 ماه سابقه جبهه دارند 6 ماه کسر خدمت در نظر گرفته شده و برای افرادی که 21 ماه تا پایان 23 ماه سابقه جبهه دارند 7 ماه کسر خدمت اعمال می‌شود.
  • ضمن اینکه  میزان کسر خدمت افرادی که 27 ماه تا پایان 29 ماه سابقه جبهه دارند 9 ماه کسر خدمت اعمال می‌شود. سال های گذشته به ازای هر ماه خدمت 18 روز کسر خدمت صورت می‌گرفت اما به منظور بهره‌مندی از خدمت سربازان این مدت محدود شده است.

 

سوالات متداول در مورد کسر خدمت ایثارگران

سوالات متداول در مورد کسر خدمت ایثارگران به همراه پاسخ این پرسش ها شرح زیر است:

1- به ازای هر ماه جبهه یا درصد جانبازی یا اسارت به فرزندان غیر غایب ایثارگران چند ماه کسر خدمت تعلق میگیرد ؟

-پاسخ :
به ازای هر ماه جبهه یا درصد جانبازی مورد تایید بنیاد شهید و یا هر ماه اسارت (12 روز)  کسر خدمت به فرزندان غیر غایب  ایثارگران که به خدمت سربازی اعزام شده اند تعلق می گیرد.


2- نحوه استفاده  کسر از خدمت سربازی چگونه می باشد ؟


-پاسخ:
کسر خدمت سربازی فقط شامل کارکنان وظیفه در حین خدمت بوده و سازمان های نیروهای مسلح صرفا می بایست در صورت ارائه گواهی حین خدمت ، تایید یه کسر خدمت را صادر  ودر سامانه وظیفه عمومی ثبت نمایند و هیچ یگانی مجاز به صدور گواهی کسر از خدمت برای مشمولین وظیفه قبل از شروع خدمت نمی باشند .


3-  آیا کسر خدمت سربازی شامل مشمولین  غایب می شود ؟
- پاسخ:

 مشمولین وظیفه غایبی که والدین آنان سابقه ایثارگری دارند تا 12 فروردین ماه 1398 می بایست درخواست اعزام خود را ثبت نمایند .


4- آیا برای کسر از خدمت سربازی ،  گواهی  درصد جانبازی  نیروهای مسلح  قابل قبول می باشد ؟
-پاسخ :
کسر خدمت سربازی ، با استفاده از درصد جانبازی والدین ایثارگر، فقط با گواهی مورد تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد قبول می باشد .


5- شرایط  ایثارگرانی که از تلفیق  استفاده نموده اند  به چه شکل می باشد ؟
-پاسخ :


ایثارگرانی که از تلفیق برای معافیت استفاده نموده اند دیگر نمی توانند برای معافیت فرزند بعدی استفاده نمایند وفقط می توانند از کسری خدمت استفاده در موارد استثنایی که ایثارگری با ارائه مستندات جدید مدت جبهه جدید را به تایید سازمان مربوط برساند می بایست مدارک ایشان را به معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ارسال تا پس از تایید این معاونت از تسهیلات مربوط استفاده نمایند.


6- امکان تقسیم کسر خدمت ایثارگری بین فرزندان وجود دارد ؟
- پاسخ:
خیر ، کسر خدمت سربازی برای ایثارگرانی می باشد که حد نصاب معافیت یک فرزند را ندارند لذا صدور کسری تنها برای یک فرزند قابل انجام می باشد و ثبت کسری برای فرزند دوم صورت نمی پذیرد .

تبصره : خانواده هایی که فرزند ذکور دو قلو و یا چند قلو دارند در صورتی که همزمان به خدمت سربازی اعزام شوند بنا به درخواست ایثارگر کسری خدمت قابل تقسیم بین آنها  می باشد .


7- کارکنان وظیفه که قبلا از کسر خدمت استفاده کرده اند ،میتوانند از قانون جدید بهره مند شوند؟
- پاسخ:
کلیه کارکنان وظیفه حین خدمت که قبلا از کسر خدمت مطابق مقررات ابلاغی سال 90 بهره مند شده اند ( میانگین 9 روز به ازای هر ماه ) می توانند با مراجعه به یگان محل خدمت ، کسر خدمت را اصلاح و کسری جدید بر مبنای 12 روز را دریافت نمایند .
 
8- آیا معافیت 28و 29 ماه ایثارگری هنوز اجرا می شود ؟
-پاسخ :

فرزندان غیر غایب ایثارگران دارای 28و 29 ماه سابقه ایثارگری ،  تا پایان شهریور ماه سال 98 می توانند از معافیت بهره مند شوند .



9- کارکنان ایثارگر دولت ،  که در مناطق جنگی حضور داشته  برای گواهی کسر خدمت از چه طریقی اقدام نمایند .
پاسخ :
 
کارکنان دولت که به موجب سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان در منطقه جنگی حضور داشته اند در صورت تایید کمیسیون مربوط در معاونت سرمایه انسانی بسیج از طریق آن معاونت گواهی کسر خدمت یا معافیت را دریافت خواهند کرد.  و کارکنان جهاد سازندگی با وزارت جهاد می باشد .


10- کارکنان دولت که در مناطق امنیتی درگیر هستند فرزندان آنان می توانند از کسر خدمت ایثارگری بهره مند شوند .

پاسخ :

کارکنان دولت که شاغل در مناطق امنیتی درگیر هستند نمی توانند از امتیازات خدمت در مناطق امنیتی درگیر بهره مند شوند و تنها می توانند از امتیاز خدمت در مناطق جنگی از تاریخ 31/06/59 تا 27/05/67 بهره مند شوند .


مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com