نحوه جذب سرباز نخبه در سازمان مدیریت بحران
تاریخ : 1401/10/26       

نحوه جذب سرباز نخبه در سازمان مدیریت بحران

گذراندن دوران خدمت سربازی نخبگان در سازمان مدیریت بحران امکانپذیر شد. در این صفحه از جزیئات نحوه جذب سرباز نخبه مطلع می شوید. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از گذراندن دوران خدمت سربازی‌ نخبگان در این سازمان خبر داد.

 

نحوه جذب سرباز نخبه 

نحوه جذب سرباز نخبه از طریق همکاری سازمان مدیریت بحران و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی می باشد. با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تفاهم‌نامه همکاری فی‌ما‌بین دو مجموعه سازمان بحران کشور و دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.

  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره جزئیات مربوط به نحوه جذب سرباز نخبه و امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: این سازمان در دوره جدید و با توجه به تأکید وزیر کشور توجه ویژه‌ای را به مقوله پیشگیری دارد و این در حالی است که در این بخش اقداماتی را انجام داده است.
  • وی با اشاره به مهم دانستن بحث پیشگیری خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع بحران یکی از سیاست‌های است که این دوره در اولویت قرار گرفته است که در این بخش تلاش شده که از همکاری‌ و همراهی مراکز دانشگاهی و علمی بهره جدی برده شود و در این زمینه از ظرفیت دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم علمی در کشور استفاده می‌شود.
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هدف از امضای این تفاهم‌نامه جذب سرباز نخبه را استفاده از ظرفیت نخبگان و به‌کارگیری آنها در سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از نخبگان و استفاده از ظرفیت‌ آنها این تفاهم‌نامه تهیه شده است.
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین با اشاره به به‌کارگیری و جذب سرباز نخبه در ارتباط با گذاران دوران خدمت سربازی‌شان در سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد: با استفاده از این ظرفیت می‌توان نیروهای نخبه و انقلابی را تربیت کرده و پس از اتمام دوران سربازی، از آنها در بخش‌های مختلف سازمان مدیریت بحران استفاده کرد.
  • رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی وتحقیقات راهبردی همچنین در مراسم تفاهم نامه نحوه جذب سرباز نخبه، با اشاره به امضاء این تفاهم‌نامه عنوان کرد: این مجموعه آمادگی هر گونه همکاری را با سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص جذب نیروهای نخبه دارد.

 

سرباز نخبه کیست؟

 در جامعه‌شناسی و فلسفهٔ سیاسی به گروه کوچکی از مردم گفته می‌شود که با داشتن توانایی خاص در میان گروهی از افراد در راس توانمندی قرار دارند. اما معیار نخبگی در دانشگاه های چیست؟ در واقع «نمره» و «معدل»، معیار نخبگی در دانشگاهها محسوب می شود:

دانشگاه متفاوت از مدارس، ضوابط و معیارهایی دیگر برای سنجش نخبه بـودن یا نبـودن دانشجویان دارد و آن در سطح اول چیـزی نیست جـز، «نمـــره» بیشتر و «معــدل» بالاتر.

 

چگونه سرباز نخبه شویم؟

به کرّات شنیده‌ایم که میگویند فلانی «نخبه علمی» است، یا عناوینی مثل «نخبه ادبی»، «نخبه سیاسی»، «نخبه اقتصادی»، «نخبه رسانه‌ای»، «نخبه ریاضی»، «نخبه کامپیوتری» و مواردی متعددی از این دست، زمینه‌هایی هستند که عده‌ای در آن شاخص و متمایز از دیگران شده‌اند و شایسته نام «نخبـه» شدند. در این بین، نخبه علمی به مفهومی عام‌تر اشاره دارد و بسیاری از حوزه‌ها چون سیاست، اقتصاد، ریاضیات، فیزیک و …، در ذیل آن قرار میگیرند.

  • در حال حاضر، مراجع و نهادهای رسمی وجود دارند که معیارهای نخبگی را مشخص می‌کنند و مسیرهای دست یابی به این جایگاه را هم، نشان می‌دهند. امروزه دو نهاد «مدرسه» و «دانشگاه»، اصلیترین مکانهای پرورش نخبه علمی بشمار می‌آیند و طبیعتاً، معیارها و ویژگیهای افراد نخبه را تعیین می‌کنند. و همه، خود را با این معیارها می‌سنجند و نتیجه میگیرند که نخبـه هستند یا خیـر!
  • اهمیت و ارزش «نخبه بودن» امروز تا حدی است که اکثر والدین حاضرند هزینه­‌های زیادی بپردازند و فرزندانشان را به تحصیل در مدارس ممتاز نخبگان و تیزهوشان مشغول کنند که بتوانند زمینه‌­ی دستیابی آنها به معیارهایی مثلِ «رتبه یک رقمی» در کنکور سراسری، کسب «مدال طلا» در المپیادهای علمی و … را فراهم کنند. در نظام آموزش و پرورش کنونی، معیارهایی چون رتبه تک رقمی در کنکور سراسری، مدال آوری در المپیادهای علمی و کسب رتبه برتر در جشنواره‌های علمی، جـز اصلیترین مسیرهای رسیدن به قله نخبـگی محسوب میشود. این معیارها سبب شده‌اند تا دانش آموزان قدری از فضای حفظیات و تلاش برای کسب نمره فاصله بگیرند، و مهارتهایی مثل قدرت تحلیل، توانایی اختراع و اکتشاف و نیز، روحیه پژوهش و تحقیق را کسب کرده و در خود تقویت کنند. همچنین، با تغییراتی جدیدی که در نظام آموزش و پرورش ایجاد شده است، «ارزشیابی کیفی» بتدریج در حال جایگزینی «ارزشیابی کمی» است. یعنی اهمیت دادن به هوش، استعداد و قوه فهـم دانش آموزان بجای تأکید بر حفظیات و کسب بیشترین نمـره بدون کمترین فهم و ادراک از موضوع درسی. مدارس با ایجاد آزمایشگاه‌های علمی، برگزاری اردوها و کارگاه‌های علمی، قراردادن دانش آموز در موقعیتهای کشف و جستجوگری، سعی می‌کنند زمینه بروز خلاقیتهای مختلف کودکان و نوجوانان را ایجاد نمایند و به معنای واقعی، آنها را در مسیر «نخبــگی» هدایت کنند.
    دانش آموزان از راه‌هایی چون المپیادهای علمی، جشنواره‌های پژوهشی و کسب رتبه‌های برتر در کنکور سراسری، به عنوان نخبـه شناخته شده و یکی از امتیازات این امر، کسب عنوان «دانشجوی استعداد درخشان» در دانشگاه است. دانشجویانی که با این عنوان وارد دانشگاه می‌شوند، از امتیازاتی بهره مند می‌گردند؛ اما بخش جالب این ماجرا آنجایی است که، دانشجویان نخبه ما باید حواسشان باشد که «عنـوان» و «امتیاز» نخبگی را از دست ندهند. چرا که دانشگاه متفاوت از مدارس، ضوابط و معیارهایی دیگر برای سنجش نخبه بـودن یا نبـودن دانشجویان دارد و آن در سطح اول چیـزی نیست جـز، «نمـــره» بیشتر و «معــدل» بالاتر.
  • طبق قوانین آموزشی و علمی دانشگاه­ها، یک دانشجو درصورتی که دو ترم متوالی، معدلی بالاتر از ۱۷،۰۰ کسب کند، حتی اگر با «رتبه یک» کنکور نیز وارد دانشگاه شده باشد، لازم است برای دانشجوی نخبه بودن، شرط حداقل معدل را کسب کند و باید «نمـرات درسی» خود را بالا نگه دارد تا نخبه بماند.
  • اگر می خواهید بدانید که نحوه سرباز نخبه شدن چگونه است، پیشنهاد می کنیم برای مشاوره در زمینه راهکارهای ساده برای نخبه شدن در دانشگاه، از طریق تلفن ثابت با شماره تلفن ده رقمی 9099071613 (سامانه مشاور تحصیلی) تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com