تعویض کارت قدیمی پایان خدمت سربازی با کارت هوشمند
تاریخ : 1401/10/20       

تعویض کارت قدیمی پایان خدمت سربازی با کارت هوشمند

در این مقاله می خوانید که شرایط و نحوه تعویض کارت قدیمی پایان خدمت سربازی با کارت هوشمند چیست؟سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، در مورد ضرورت تعویض کارت قدیمی پایان خدمت سربازی با کارت هوشمند شرح داد. رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا خبر داد که طرح تعویض و یکسان‌سازی کارت‌های قدیمی به اجرا درآمده است.

 

 

شرایط تعویض کارت قدیمی پایان خدمت با کارت جدید

شرایط تعویض کارت قدیمی پایان خدمت با کارت جدید به شرح زیر است:

  • دارندگان کارت های قدیمی پایان خدمت مربوط به سال های 1360 به بعد برای تعویض کارت های قدیمی پایان خدمت خود باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی) پلیس+10 )مراجعه کنند.
  • برای تعویض کارتهای قدیمی پایان خدمت با کارت هوشمند کلیه افرادی که خدمت دوره ضرورت آنان از سال 70 به بعد در هر
    یک از نیروهای مسلح )سپاه، ناجا، ارتش، وزارت دفاع( به پایان رسیده و دارای کارت پایان خدمت قدیمی هستند باید برای
    ارائه درخواست تعویض کارت پایان خدمت قدیمی خود با کارت هوشمند به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی )پلیس +10)
    مراجعه کنند.
  • ارائه اصل کارت پایان خدمت دوره ضرورت، تکمیل برگ درخواست تعویض کارت، ارائه فیش بانکی و ... از جمله مدارک لازم برای تعویض کارتهای قدیمی پایان خدمت به کارتهای هوشمند است.

 

مدارک لازم برای تعویض کارت پایان خدمت قدیمی در پلیس +10

مدارک لازم برای تعویض کارت پایان خدمت قدیمی در پلیس +10 شامل موارد زیر است:

نحوه تعویض کارت پایان خدمت دوره ضرورت در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، از طریق اخذ مدارک ذیل و تحویل رسید تاییدیه نهایی به متقاضی در قبال کارت/ کارتهای دریافتی، امکانپذیر است:
* تکمیل برگ درخواست تعویض و صدور کارت هوشمند پایان خدمت.
* ارائه اصل کارت پایان خدمت دوره ضرورت و کارت دوره احتیاط در صورت وجود.
* 2قطعه عکس 4×3 رنگی زمینه سفید، تمام رخ با رعایت شئونات اسالمی.
* ارائه اصل فیش بانکی جهت هزینه ثبت و ارسال کارت تعویضی از طریق پست پیشتاز.
* تصویر آخرین مدرک تحصیلی در صورت ارتقاء.
* احراز هویت متقاضی با رویت مدارک معتبر)شناسنامه ،کارت ملی،گذرنامه(

* ثبت اطالعات پایه، اطالعات آدرس، اطالعات کارت و اسکن عکس در سامانه.
* ارسال سوابق اخذ شده از طریق نماینده دفاتر ظرف مدت 3 روز به حوزه های وظیفه عمومی ذیربط.
مشموالنی که فاقد سابقه اطالعات در سامانه هستند پس از ثبت اطالعات کارت از یگان خدمتی متقاضی استعالم و پس از
دریافت اصالت کارت برای صدور کارت جدید ارسال خواهد شد.

 

طرح یکسان سازی کارت های پایان خدمت چیست؟

​رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، توضیحاتی را درباره طرح یکسان سازی کارت های پایان خدمت یا همان امکان تعویض کارت‌های قدیمی معافیت و پایان خدمت سربازی ارائه کرد.

  • از سال ۱۳۹۰ بود که طرح تجمیع و یکسان‌سازی کارت‌های سربازی به مرحله اجرا درآمده و پس از آن بنا شد تا تمامی کارت‌ها اعم از معافیت و پایان خدمت با یک شکل و از سوی سازمان وظیفه عمومی صادر شود، کارت‌هایی که به کارت‌های هوشمند سربازی معروف است و برای تمام افرادی که از سال ۱۳۹۰ و پس از آن خدمت خود را به پایان رسانده یا از انجام آن معاف شده باشند، صادر شده است. 
  • در ادامه، طرح تعویض و یکسان‌سازی کارت‌های قدیمی نیز به اجرا درآمده و سازمان وظیفه عمومی با اعلام از درجه اعتبار ساقط شدن تمامی کارت‌های کاغذی یا غیرهوشمندی که حدفاصل سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۰ صادر شده است، از افرادی که دارای چنین کارت‌هایی بودند خواست تا با توجه به گروه‌بندی که در آن زمان اعلام شده بود، با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ در سراسر کشور نسبت به تعویض کارت‌های قدیمی خود اقدام کنند.  برابر آنچه که سازمان وظیفه عمومی اعلام کرده بود کاهش ضریب جعل، تجمیع اطلاعات سربازان، یکسان‌سازی شکل کارت‌ها و تسهیل در ارائه خدمات به افراد از جمله دلایل این اقدام بود.
  • این موضوع حتی منجر به اعزام برخی از افراد به سربازی هم شد و آنطور که سردار کمالی، مسئول وقت سربازان ستاد کل نیروهای مسلح به ایسنا گفته بود «با اعلام فراخوان تعویض کارت‌ها، عده‌ای از افراد که کارت‌های جعلی دریافت کرده‌ بودند، کارت‌های قبلی را دور انداخته و خود را برای اعزام به خدمت آماده کردند. برخی دیگر نیز با تصور اینکه سیستم متوجه جعلی بودن کارتشان نمی‌شود، برای هوشمندسازی مراجعه کرده بودند که شناسایی و به خدمت سربازی اعزام شدند.»
  • چند سال پس از اجرای طرح و در حالی که میلیون‌ها کارت کاغذی پایان خدمت و معافیت به کارت هوشمند تبدیل شده بود، سازمان وظیفه عمومی در اسفند ماه سال ۹۸ در اطلاعیه‌ای از «اتمام زمان طرح تعویض کارت پایان خدمت و معافیت قدیمی به هوشمند تا پایان همان سال خبر داد.» موضوعی که برای برخی از دارندگان این کارت‌ها که موفق به تعویض آن نشده بودند، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.
  • در همین راستا نیز، آخرین وضعیت تعویض کارت‌های قدیمی معافیت و پایان خدمت از رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا پیگیری شد. سردار تقی مهری در این‌باره گفت: از سال ۱۳۹۰ که قانون مشخص کرد که کارت‌ها تجمیع و هوشمند شود ما فرآیند تعویض را آغاز کردیم و بنا شد تا افرادی که دارای کارت‌های قدیمی نسبت به تعویض آن اقدام کنند.
  • وی با بیان اینکه خوشبختانه اکثریت دارندگان این کارت‌ها نسبت به تعویض آن اقدام کردند، گفـت:‌ افراد کمی مانده‌اند که نسبت به تعویض کارت خود اقدام نکرده‌اند. این افراد در حال حاضر می‌توانند به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و مدارک مربوطه را تحویل دهند. در ادامه اطلاعات آنان از طریق یگان مربوطه استعلام شده و در صورت صحت این اطلاعات کارت هوشمند برایشان صادر می‌شود.
  • به گفته رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا با اجرای طرح هوشمندسازی کارت‌های سربازی از یک دهه پیش تاکنون امکان جعل کارت‌های سربازی دیگر وجود ندارد.
  • ایشان ادامه داد:‌ البته کارت‌های معافیت و پایان خدمت کاغذی که از سال ۱۳۶۰ و پس از آن صادر شده کما اینکه قبل‌تر هم اعلام شده بود، چندین سال است که فاقد اعتبار است و خدماتی به این کارت‌ها ارائه نمی‌شود.


مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com