قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان انصرافی اخراجی و ...
تاریخ : 1401/10/17       

از طریق این صفحه، قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان انصرافی اخراجی، ترک تحصیل، فارغ التحصیلان، مدارک و شرایط اعزام به خدمت، به اطلاع دانشجویان کلیه دانشگاه های کشور می رسد: 

 

قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان 

قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان شامل مدارک و شرایط اعزام به خدمت مشمولان وظیفه دانشجو انصرافی، ترک تحصیل و فارغ التحصیل می باشد.

یکی از موضوعاتی که این روزها ذهن بسیاری از مشمولان خدمت وظیفه عمومی به خصوص افراد در حال تحصیل را مشغول خود کرده، بحث اعزام به خدمت است و باید اقداماتی در زمان رسیدن به سن مشمولیت حین تحصیل انجام دهند که در این خبر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

بسیاری از مشمولان خدمت وظیفه عمومی دانشجو که قصد اعزام به خدمت دارند، درباره جزئیات آن سوالاتی دارند، پیشنهاد می کنیم در این صفحه را تا انتها به دقت مطالعه کنید، تا به پاسخ تمامی سوالات خود برسید.

مطابق قوانین و مقررات سربازی، افرادی که در حین تحصیل به سن مشمولیت می‌رسند، تا زمانی که برابر مقررات به تحصیل خود ادامه می‌دهند برای آنان معافیت تحصیلی صادر شده و از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف هستند.

در همین راستا برخی از مشمولان خدمت وظیفه عمومی دانشجو، درباره زمانی که خود را باید برای طی کردن دوره سربازی معرفی کنند، سوالاتی دارند که بهتر است در نظر داشته باشند مطابق قوانین و مقررات، دانشجویان مشمول وظیفه در صورت ترک تحصیل، انصراف، اخراج یا فراغت از تحصیل باید حداکثر ظرف مدت یک سال خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی کنند.

 

قوانین وضعیت نظام وظیفه برای دانشجویان

این اطلاعیه مربوط به قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان و پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال جاری است. 

  • 1-پیرو قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان مشمول جهت ثبت در خواست معافیت تحصیلی ابتدا باید وارد سامانه https://sakha.epolice.ir  شوید وقتی وارد سامانه شدید یک صفحه باز می شود که 2 تا گزینه دارد گزینه ثبت نام و گزینه ورود.
  • ابتداد وارد قسمت ثبت نام شده کد ملی وشماره موبایل خود را وارد مینمایید وکلید ادامه می زنید واطلاعات درخواست شده را تکمیل می نمایید سپس یک کد به شماره تلفن همراهی که ثبت کردید ار سال میشود که رمز عبور شما است سپس دوباره وارد سامانه  سخا  https://sakha.epolice.ir میشوید وگزینه ورود را انتخاب می کنید کد ملی شما کد کاربری ورمز عبور شما کدارسال شده به تلفن همراه شما می باشد .سپس وارد قسمت خدمات الکترونیک- وظیفه عمومی – قسمت درخواست  - ثبت درخواست و  سپس وارد صفحه ثبت درخواست شده وپایین صفحه قسمت ثبت درخواست جدید با انتخاب گزینه ی درخواست معافیت  تحصیلی دانشجویان داخلی  وارد صفحه اصلی میشوید .
  • مرحله ی اول : نسبت به تکمیل وثبت مشخصات فردی از جمله آدرس ،تلفن وبار گذاری  عکس اقدام نمایید
  •   مرحله ی دوم : ثبت اطلاعات سوابق تحصیلی : سوابق تحصیلی خود را برابر فیلدهای تعریف شده تکمیل نمایید . در صورتی که اطلاعات مورد نظر توسط محل تحصیل قبلی ثبت شده باشد نیاز به ورود اطلاعات نیست اگر مدرک تحصیلی قبلی ، دانش آموزی باشد جهت استعلام از آموزش وپرورش  پرداخت هزینه صورت میگیرد. در صورت داشتن معافیت تحصیلی، در وضعیت صدور معافیت  وارد کردن تمام اطلاعات اتمام تحصیل قبلی الزامی است .
  • مرحله سوم ثبت اطلاعات مقطع تحصیلی جدید ودرخواست معافیت تحصیلی: نسبت به ثبت اطلاعات مقطع تحصیلی رشته تحصیلی دانشگاه محل تحصیل وغیره به صورت کامل اقدام نمایید.
  • در هنگام ثبت در خواست معافیت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی اراک  را انتخاب می کنید سپس در قسمت مقطع تحصیلی توجه نمایید که تمام مقاطع در دانشگاه علوم پزشکی اراک   عنوان پزشکی را باید داشته باشد بطور مثال اگر شما در رشته کارشناسی (لیسانس ) علوم آزمایشگاهی پذیرفته شده اید  در قسمت مقطع تحصیلی عنوان لیسانس پزشکی پیوسته را انتخاب میکنید  یا اگردر رشته دکترای پزشکی یا دندان پزشکی یا داروسازی پذیرفته شده اید در قسمت انتخاب مقطع تحصیلی باید عنوان دکترای پزشکی پیوسته را انتخاب کنید در مقطع کارشناسی ناپیوسته  باید عنوان کارشناسی ناپیوسته پزشکی انتخاب شود
  • پس از ثبت اطلاعات مقطع تحصیلی جدید وتایید آن شرایط اولیه معافیت تحصیلی به صورت هوهشمند بررسی ونتیجه از طریق پیامک اعلام میشود که در صورت احراز شرایط اولیه با ورود به صفحه پرداخت ،هزینه خدمات الکترونیک را پرداخت کرده ودرخواست با وضعیت تایید شرایط اولیه به کارتابل دانشگاه محل تحصیل ارسال میشود .

××× توجه توجه  دانشجویانی  مشمولی  که تا ترم تابستان، موفق به اخذ مدرک پایان دوره متوسطه دوم  شده اند  در صورتیکه در نیمسال دوم سال تحصیلی جدید پذیرفته شده اند، حتما بایداز  نیمسال اول دوم تحصیلی، درخواست معافیت تحصیلی خود را ثبت نمایند و یا دفترچه اعزام به خدمت بدون غیبت داشته باشند در غیر این صورت مشمول واردغیبت شده واز ادامه تحصیل محروم می گردد  مشمولان می توانند آخرین  وضعیت خود را ( از نظر مقررات مشمولین  نظام وظیفه ) از تلفن گویا 096480 یا شماره تلفن ده رقمی مندرج در این صفحه دریافت نمایند

  • 2- پیرو قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان و پذیرفته شدگانی که از دانشگاه محل تحصیل قبلی خود انصراف داده اند ،باید هنگام ثبت درخواست  معافیت تحصیلی  خود در  سامانه https://sakha.epolice.ir  اطلاعات مربوط به انصراف خود را نیز در سامانه وارد مذکور  ثبت نمایند.
  • نکته یک : در صورت عدم احراز شرایط اولیه می بایست در خواست توجیه عدم صدور را ثبت کرده تا درخواست به کارتابل وظیفه عمومی منتقل ودر صورت تایید وظیفه عمومی ،وضعیت در خواست به " در انتظار پرداخت " تغییر وبعد نسبت به پرداخت هزینه اقدام نمایید .
  • اطلاعات ثبت شده در سامانه توسط دانشگاه مورد نظر بررسی وپس از استعلام وتایید سوابق تحصیلی صدور مجوز اولیه ثبت نام توسط سامانه برای یک ترم صادر میشود در این مرحله در صورت نیاز به اصلاح ، دانشگاه درخواست را به کارتابل مشمول جهت اصلاح ارجاع می دهد .
  • نکته دوم : در صورت  عدم تایید دانشگاه وضعیت عدم تایید محل پذیرش ،ثبت ودرخواست باطل میگردد.
  • پس از صدور مجوز اولیه ثبت  نام  ظرف  مدت24 ساعت اطلاعات به سامانه وظیفه عمومی منتقل میشود.

پس از انتقال اطلاعات، درخواست با وضعیت صدور مجوز ثبت نام توسط کارشناس وظیفه عمومی بررسی و در صورت داشتن شرایط لازم معافیت تحصیلی مشمول صادر میشود.

  • نکته سوم : در مرحله مشاهده در تمام مراحل می توانید وضعیت درخواست خود را مشاهده وردگیری نمایید

قابل توجه پذیر فته شدگان حین خدمت سربازی : قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان و پذیرفته شدگان دانشگاه ها که در حال انجام خدمت سر بازی هستند پس از تایید مجوز ثبت نام از دانشگاه ها می توانند از معاونت های وظیفه عمومی سراسر کشور مجوز ترخیص را دریافت ونسبت به طی مراحل ترخیص از خدمت اقدام نمایند  با ثبت اطلاعات ترخیص در معاونت های وظیفه عمومی درخواست تحصیلی به وضعیت صدور مجوز تغییرمیکند. 

 

مدارک نظام وظیفه برای دانشجویان

مدارک لازم جهت نظام وظیفه دانشجویان مشمول خدمت به شرح زیر است. این مدارک باید اسکن گردد :

  • 1  تصویر مدرک پایان دوره پیش دانشگاهی
  • 2-  تصویر مدرک  دیپلم
  • 3- تصویر مدرک پایان دوره دوم متوسطه
  • 4- تصویر کارت ملی
  • 5 – تصویر (کپی ) کارت معافیت  ویا پایان خدمت با سایر مدارک ثبت نامی به این دانشگاه ارسال گردد
  • 6- تصویر نامه انصراف از تحصیل پذیرفته شدگانی که از دانشگاه محل تحصیل قبلی خود انصراف داده اند. اسکن واصل نامه با سایر مدارک ثبت نامی به این دانشگاه ارسال گردد
  • لازم به ذکر است مدارک مورد نیاز نظام وظیفه اسکن شود ودر سامانه بارگزاری شود وهمراه سایر مدارک به دانشگاه ارسال گردد .
  • 7- طبق قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان مشمول پذیرفته شده مقطع کارشناسی ناپیوسته که می خواهند از معافیت تحصیلی استفاده کنند باید تصویر  نامه اعلام فراغت از تحصیل خود به ناجا را که  در مقطع قبلی ( کاردانی )  از دانشگاه محل تحصیل خود  دریافت کرده اند را در سامانه بار گزاری واصل آن را به همراه بقیه مدارک به دانشگاه ارسال نمایند

لازم به ذکر است مدارک مورد نیاز نظام وظیفه اسکن شود و در سامانه بارگزاری شود وهمراه سایر مدارک به دانشگاه ارسال گردد.

 

مقررات نظام وظیفه برای دانشجویان

ضمن خیرمقدم و تبریک به پذیرفته شدگان محترم ، به استحضار می رساند. برگه اعلام وضعیت وظیفه عمومی به شرح زیر می باشد. دانشجو موظف است با توجه به شرایط خود یکی از مدارک زیر را به عنوان فرم اعلام وضعیت نظام وظیفه به دانشگاه همراه با مدارک ثبت نام ارسال نمایند.

  • ۱- اصل برگ اعزام به خدمت مهلت دار.
  • ۲- اصل کارت پایان خدمت، کارت هوشمند معافیت دائم (کفالت، پزشکی، متولدین سال ۱۳۵۴ معافیت سنی عنایت مقام معظم رهبری و...) در حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۳۱.
  • ۳- طلبه با مدرک دیپلم متوسطه و مدرک پیش دانشگاهی می‌بایست در هنگام ثبت نام الکترونیکی باید موافقت نامه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت حوزه علمیه (خراسان / اصفهان) اخذ نموده باشند. در غیر این صورت ثبت نام وی مجاز نیست. بدیهی است در صورت کتمان موضوع به محض اطلاع در هر مرحله از ادامه تحصیل وی جلوگیری به عمل خواهد آمد و حق هیچ گونه اعتراضی را ندارد.
  • ۴- اصل موافقت نامه رسمی از اداره عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و اصل موافقت نامه رسمی از یگان مربوط برای پرسنل ارتش، وزارت دفاع و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
  • ۵- سایر موارد مربوط به پذیرفته شدگان ذکور دارای وضعیت مشمول نظام وظیفه می‌بایست (طبق مفاد صفحه ۳۵ دفترچه شماره ۱ راهنمای ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به شرح ذیل) رعایت شده باشد، در غیر این صورت ثبت نام آنان در هر مرحله کان لم یکن خواهد شد.
  • الف ) دانش آموزان  سال آخر دوره متوسطه دوم (نظام آموزشی ۳-۳-۶) یا پیش دانشگاهی که به صورت حضوری و پیوسته مشغول به تحصیل بوده و تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۳۱سنوات مجاز تحصیلی (حداکثر ۲۰ سالگی تمام)، دانش آموخته می‌شوند.این دسته از پذیرفته شدگان موظف به دریافت معافیت تحصیلی برای رشته قبولی در دانشگاه می باشند.
  • ب ) دانش آموختگان مقطع متوسطه دوم (نظام آموزشی ۳-۳-۶) یا پیش دانشگاهی به شرط اتمام تحصیل حداکثر تا ۲۰ سالگی به صورت پیوسته و حضوری (مدارس روزانه، بزرگسالان و آموزش از راه دور) و در صورتی که وارد غیبت نشده باشند نیز موظف به دریافت معافیت تحصیلی  برای رشته قبولی در دانشگاه می باشند.
  • ج ) دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت (قبل از ۱۸ سالگی تمام) موفق به اخذ مقطع متوسطه دوم (نظام آموزشی ۳-۳-۶) و یا پیش دانشگاهی شده باشند، به شرط نداشتن غیبت مجاز به ثبت نام در دانشگاه می باشد.کلیه مسئولیت های عدم اخذ معافیت تحصیلی در تاریخ مشمولیت به عهده دانشجو می باشد.
  • توضیح: دانش آموزانی که در سن ۱۷ سالگی و قبل از سن مشمولیت موفق به اخذ دیپلم یا پیش دانشگاهی می‌شوند، چنانچه حداکثر تا شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (۱۸ سالگی تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصیل می‌باشند؛ در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.مگر اینکه در مهلت ۶ ماه معرفی نسبت به ثبت درخواست اعزام به خدمت اقدام نموده  و در هنگام پذیرش در دانشگاه دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.
  • تبصره: پیرو قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام قبولی یا پذیرش در دانشگاه می‌باشد، لازم است برابر ضوابط مربوط نسبت به تمدید موعد اعزام خود اقدام نمایند. در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، شرایط ادامه تحصیل را از دست خواهند داد. در ضمن افرادی که در موعد اعزام (مندرج در برگ آماده به خدمت) به خدمت اعزام می‌شوند در صورت پذیرش در مقطع کارشناسی و بالاتر، جهت ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد.
  • کلیه پذیرفته شدگان مشمول خدمت نظام وظیفه، موظف هستند مطابق با قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان پیش از ثبت نام حضوری و ارسال مدارک برای اخذ معافیت تحصیلی اقدام نمایند. در صورت عدم وصول معافیت تحصیلی تا قبل از شروع نیمسال اول سال تحصیلی ۰۲-۱۴۰۱، ثبت نام آنان در نیمسال دوم امکان پذیر نخواهد بود و لغو قبولی می گردند.

مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com