کسر خدمت ایثارگری والدین رزمنده، جانباز و آزاده 1401-1402
تاریخ : 1375/10/14       

کسر خدمت ایثارگری والدین رزمنده، جانباز و آزاده 

قانون و شرایط استفاده از کسر خدمت ایثارگری والدین رزمنده، جانباز و آزاد در سال 1401-1402، به اطلاع مشمولان خدمت نظام وظیفه می رسد. در ادامه از جزئیات کامل خبر مطلع می شوید، علاوه براین در مورد معنی و تعریف ایثارگران رزمنده، ایثارگران جانباز، ایثارگر آزاده شرح داده ایم:

 

شرایط کسر خدمت ایثارگری والدین رزمنده، جانباز و آزاده 

واجدین شرایط می توانند از کسر خدمت ایثارگری والدین رزمنده، جانباز و آزاده استفاده کنند. امکان بهره مندی کارکنان وظیفه غایب از کسرخدمت ایثارگری والدین فراهم شده است. 

  • سردار "تقی مهری" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار کرد:در راستای ارج نهادن به ایثارگران و افزایش رضایت کارکنان وظیفه حین خدمت ،برابر تصویب ستادکل نیروهای مسلح ،کلیه کارکنان وظیفه غایب می توانند از کسرخدمت ایثارگری والدین (رزمندگی ،جانبازی و آزادگی) بهره مند شوند.
  • وی با تاکید براینکه مشمولان غایب درصورت اشتغال به خدمت می توانند از این کسرخدمت بهره مند شوند ،گفت: کلیه کارکنان وظیفه غایب حین خدمت که دارای کسرخدمت ایثارگری والدین هستند ، می توانند از امتیاز مذکوربهره مند شوند.
  • سردارمهری بیان کرد:کارکنان وظیفه واجد شرایط پس از شروع به خدمت سربازی می توانند برای صدور گواهی کسرخدمت به سازمان های نیروهای مسلح مراجعه کنند.
  • وی عنوان داشت :این مقررات صرفا برای بهره مندی از کسرخدمت ایثارگری بوده و بخشش اضافه خدمت سنواتی (پشت دفترچه ای) کارکنان وظیفه مطابق ضوابط و مقررات مربوطه قبلی از اختیارات یگان خدمتی مربوطه می باشد.

 

ایثارگر کیست؟

  • ایثارگر به دفعات در قوانین مختلف تعریف شده است. موخرترین و جامع‌ترین قانون، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در تاریخ 91/10/2 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و در قانون برنامه ششم با توجه به پایان یافتن دوره آزمایشی آن، با مصوبه مجلس شورای اسلامی دائمی شد.
  • در بند الف ماده یک این قانون آمده است: «ایثارگر به کسی اطلاق می‌گردد که برای استمرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود».
  • با این تعریف ایثارگر منحصر در 6عنوان شده و سایر افراد با عناوینی دیگر نمی‌توانند ایثارگر محسوب شوند. در کنار تعریف ایثارگر، در این قانون و سایر قوانین، به وابستگان ایثارگران در قالب خانواده شاهد، خانواده ایثارگران و خانواده رزمندگان نیز اشاره شده که به دلیل وابستگی به ایثارگر مشمول برخی تسهیلات برشمرده در قوانین و مقررات می‌شوند. با تصویب قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی و پیش‌بینی برخی خدمات برای رزمندگان و همچنین قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان که ایثارگران از ممنوعیت به‌کارگیری مستثنی شدند، برخی شبهات از جانب برخی دستگاه‌های اجرایی که وظیفه پاسخگویی به برخی استعلامات اداری را دارند در خصوص تعریف ایثارگر به وجود آمد.
  • در 5عنوان شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر و آزاده تقریبا هیچ شبهه‌ای مبنی بر ایثارگر بودن آنان وجود ندارد، لکن رزمندگان با عنایت به تصریح قوانین مبنی بر ایثارگر دانستن آنان، محل اشکال برخی از دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است و با ایجاد شبهاتی در روند خدمات آنان مشکلاتی به‌وجود آورده‌اند. رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی درخصوص به‌کارگیری احدی از رزمندگان بازنشسته به استناد مفاد تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، چنین پاسخ داده است: طبق مفاد بند(6) بخشنامه شماره 973579 مورخ 95/11/2 شورای توسعه مدیریت و منابع انسانی، رزمندگان گرامی مشمول تبصره(1) ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان (مصوب 95/2/20) مجلس شورای اسلامی نمی‌باشند.
  • استناد رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور به بخشنامه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی است در حالی‌که صراحت مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی این است که رزمندگان، یکی از مصادیق شش‌گانه تعریف ایثارگر بوده و چنانچه عنوان ایثارگران درمصوبه‌ای به‌صورت مطلق به‌کار برده شود، رزمندگان نیز جزو آنان محسوب می‌شوند و استناد به بخشنامه‌ای که خلاف قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است فاقد وجاهت قانونی است و از حدود اختیارات سازمان امور اداری و استخدامی خارج است.
  • بنابراین رزمندگان با هر عنوان، اعم از نیروهای پایور، وظیفه و بسیجی که از رده‌های خدمتی در نیروهای مسلح سابقه حضور در جبهه ارائه دهند، بدون در نظر گرفتن مدت آن به‌عنوان رزمنده شناخته شده و مشمول قوانین و تسهیلاتی که برای آنان درنظر گرفته شده است، می‌شوند، لکن بهره‌مندی آنان از تسهیلات منوط به قیود و شروطی است که در مواد و تبصره‌های قوانین پیش‌بینی شده است. اگر در قانون مصوب به سابقه جبهه داوطلبانه اشاره شده باشد برای بهره‌مندی از آن تسهیلات حتما سابقه جبهه ارائه شده باید داوطلبانه باشد و آن تسهیلات به سوابق غیرداوطلبانه ارائه نخواهد شد. همچنین ارائه برای برخی تسهیلات در قانون برنامه ششم وابسته به‌مدت حضور در جبهه تعیین شده است که یک رزمنده برای بهره‌مندی از آن باید دارای آن شرایط باشد. تعیین مدت 6، 12، 18 و 24ماه برای برخی خدمات در قانون برنامه ششم توسعه، گواه این مدعاست که باید در برخورداری از تسهیلات، مورد ملاحظه قرارگیرد.

 

 

جانباز کیست؟!

جانباز کسی است که برای دفاع از میهمن اسلامی پا به میدان جبهه گذاشته است و در طول این اقدام، دچار آسیب شده است. درصد جانبازی در افراد مختلف متفاوت است: (جانباز 5 درصد، جانباز زیر 25 درصد و بالای 25 درصد)

 

 

آزاده کیست؟

با آغاز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، قانون حمایت از آزادگان در تاریخ 13/9/68 به‌تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

در ماده یک این قانون آمده است: آزاده به کسی اطلاق می‌شود که به سبب مأموریت محوله در طول جنگ تحمیلی و در جهت دفاع از انقلاب اسلامی و استقلال و تمامیت ارضی کشور جمهوری اسلامی توسط عوامل دشمن در داخل یا خارج از کشور اسیر گردیده و پس از مقاومت دلیرانه آزاد شده باشد.در همین قانون در 2تبصره یک و دو ماده(2) دو گروه دیگر به آزادگان ملحق می‌شوند:

  • الف- ایرانیانی که در راه دفاع از انقلاب اسلامی در خارج از ایران برای مدت 6ماه یا بیشتر به زندان افتاده‌اند.
  • ب- افراد غیرنظامی که در بدو تهاجم نظامی دشمن به‌طور عادی به اسارت درآمده‌اند درصورتی که شماره اسارت داشته و در اردوگاه بوده باشند، در موارد تردید استعلام از وزارت اطلاعات ضروری است.برابر قانون اعطای تسهیلات مربوط به آزادگان به آن دسته از افراد که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محکومیت سیاسی داشته‌اند، مصوب 30/2/77، بلکه افرادی که از تاریخ 28/5/1332 تا 16/11/57 با الهام از مبارزات و مجاهدات امام‌خمینی(ره) به دلایل امنیتی، مذهبی یا اتهامات سیاسی دیگر حداقل به مدت 6ماه در بازداشت یا حبس قطعی بوده‌اند، آزاده تلقی می‌شوند.

 

 

حسب قوانین موجود، 4گروه آزاده شناخته می‌شوند:

  • 1- افرادی که در جنگ تحمیلی یا در جهت دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور توسط عوامل دشمن در داخل یا خارج به اسارت گرفته شوند.
  • 2- ایرانیانی که در خارج کشور در راه دفاع از انقلاب اسلامی برای 6ماه یا بیشتر زندانی شوند.
  • 3- افراد غیرنظامی که در هنگام تهاجم دشمن به اسارت درآمده باشند و در اردوگاه نگهداری شده و شماره اسارت داشته باشند.
  • 4- محکومین سیاسی قبل از انقلاب که حداقل 6ماه در حبس بوده باشند.

برابر قانون فقط برای 2گروه از موارد فوق مدت 6ماه حبس را به‌عنوان شرط پذیرش اسارت پیش‌بینی کرده‌اند و افرادی که کمتر از 6ماه حبس داشته‌اند آزاده شناخته نمی‌شوند. لکن در مورد 2گروه دیگر محدودیت زمانی در این‌باره مقرر نشده است و کلیه افراد اعم از نظامی و غیرنظامی با شرایط مندرج در قانون چنانچه در اسارت دشمن بعثی بوده‌اند، آزاده شناخته شده و زمان در آن مؤثر نمی‌باشد. لذا اقدامی که اکنون درباره برخی آزادگان که کمتر از 6ماه در اسارت بوده‌اند انجام می‌شود، اقدامی برخلاف قانون بوده و به نوعی تضییع حق این گروه را به‌دنبال دارد.در تاریخ 8/7/81 ستاد آزادگان طی نامه‌ای به معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور به همین موضوع اشاره کرده و بیان می‌دارد: در قانون و مقررات مربوط به آزادگان جنگ تحمیلی هیچگونه قید مدت 6ماه اسارت جهت احراز عنوان آزادگی لحاظ نشده است و اخیرا تعدادی از اسرای جنگ تحمیلی که کمتر از 6ماه اسارت داشته‌اند به دیوان عدالت اداری و محاکم قضایی شکایت کرده و آنان نیز خواستار مستندات قانونی در این‌باره شده‌اند.

سپس ستاد آزادگان با ذکر ادله‌ای خواهان تعیین این مدت برای احراز عنوان آزادگی می‌شود.معاون حقوقی و امور مجلس رئیس‌‌جمهور در تاریخ 9/10/81 چنین پاسخ می‌دهد: با عنایت به اینکه به‌موجب ماده یک قانون حمایت آزادگان مصوب 1368 اطلاق عنوان آزادگی به افراد متقاضی مقید به داشتن حداقل 6ماه اسارت نگردیده است، لذا تصویب چنین پیشنهاداتی منوط به طی مراحل تصویب در مجلس شورای اسلامی است.با گذشت بیش از 22سال از قانون حمایت از آزادگان و پیگیری‌های انجام‌شده در سال81، آزادگانی که کمتر از 6ماه اسارت دارند، خلاف قانون و مقررات موجود، آزاده شناخته نمی‌شوند.قطعا یک روز اسارت در شرایط سخت و دشوار زندان‌های رژیم بعثی که به‌ اصول اولیه انسانی پایبند نبود، تحمل‌ناپذیر بود، لذا شایسته است متولیان امور با رعایت قوانین مصوب و احترام به حقوق قانونی این اسوه‌های صبر و مقاومت، به حقوق آنان احترام بگذارند و گذشته را به‌نحوی جبران کنند.

 

 

آیا رزمندگان ایثارگرند؟

 رزمندگانی که شش ماه متوالی یا  نه ماه متناوب سابقه  حضور در جبهه را دارند ایثارگر محسوب می شوند و  در اغلب قوانین فعلی با عنایت به اینکه  به صورت عام از ایثارگران نام برده  شده ، می توان پذیرفت که رزمندگان نیز مشمول آن هستند ، ولی هیچ دستگاهی حاضر نیست این موضوع را پیگیری کند چون رزمندگان فاقد نهاد یا دستگاهی هستند که متولی امور آنان باشد . البته در بند ی ماده 44 قاون برنامه پنجم توسعه تاکید شده که سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان به تصویب هیات وزیران برسد. به هر حال مجلس باید تکلیف خود را در وضع چنین قوانینی که عنوان ایثارگران به صورت مطلق و عام در آن ذکر می شود مشخص کند و ابهامات قانونی در این زمینه را بر طرف نماید. اگر رزمندگان نهاد مسئول داشتند یقینا این ابهامات در قالب استعلام از دستگاههای ذیصلاح یا استفساریه از مجلس مطرح می شد.


مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com