مزایای بسیج فعال در استخدام + استخدام با کارت بسیج فعال
تاریخ : 1375/7/26       

در این مقاله می خوانید که مزایای بسیج فعال در استخدام چیست و برای استخدام با کارت بسیج فعال چطور می توانیم کارت بگیریم...، همچنین می خوانید شرایط بسیجی فعال شدن چیست چطور می توان بسیجی ویژه شد و از طریق بسیج در سپاه استخدام شد:

 

بسیج فعال چیست؟

اما بسیج فعال چیست؟ امروزه سازمان بسیج مستضعفین که در گذشته با نام «نیروی مقاومت بسیج» شناخته می‌شد، یکی از مهم‌ترین بازوهای قدرت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

این سازمان در ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان آیت‌الله خمینی با هدف تشکیل ارتش بیست ملیونی بنا نهاده شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی‌ماه ۱۳۵۹ به‌صورت قانونی رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق گرفت.

 

بسیجی کیست؟/ انواع بسیج

به اعضای سازمان بسیج مستضعفین، بسیجی گفته می‌شود و طبق ماده ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه، بسیجی به فردی اطلاق می‌شود که داوطلبانه جهت تحقق آرمان‌های امام و انقلاب تحت پوشش سپاه درمی‌آید. بسیجیان به چهار دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1. بسیج عادی
  2. بسیج فعال
  3. بسیج ویژه یا پاسداران افتخاری
  4. بسیج کادر
  • 1- بسیج عادی به افرادی گفته می‌شود که معتقد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اهداف انقلاب اسلامی بوده و پس از گذراندن دوره آموزش عمومی به عضویت بسیج درآمده و سازمان‌دهی می‌گردند.
  • 2- بسیج فعال، آن دسته از بسیجیان عادی هستند که حداقل 6 ماه از عضویت عادی آن‌ها در پایگاه بسیج گذشته و طی این مدت در جلسه‌های عقیدتی- سیاسی صالحین شرکت فعال داشته‌اند. چنین بسیجیانی پس از ثبت نام و حضور فعال در میدان تیر و آموزش‌های نظامی که چیزی نزدیک به 6 ماه به‌طول می‌انجامد، به این درجه نائل می‌شوند. لازم به ذکر است که بسیجیان عادی بایستی 15 سال تمام داشته باشند تا بتوانند کارت بسیج فعال را دریافت کنند. افراد دارای کارت بسیج فعال می‌توانند از کسری خدمت و مزایای دیگر برخوردار شوند.
  • 3- بسیج ویژه که با عنوان پاسداران افتخاری هم شناخته می‌شوند، افرادی هستند که واجد صلاحیت‌های یک پاسدار بوده و پس از گذراندن آموزش‌های لازم در این زمینه سازمان‌دهی می‌گردند. بسیج ویژه مربوط به یک گردان می‌باشد و در واقع یک امتیاز محسوب می‌شود. افرادی که دارای درجه هستند و حقوق دریافت می‌کنند، موظف هستند که هر روز در حوزه مربوطه حضور پیدا کنند. در حقیقت، بسیج ویژه یک نوع استخدام 3 تا 5 ساله در سپاه محسوب می‌شود و این قانون در همه استان‌ها اجرا می‌شود.
  • 4- بسیج کادر، بسیجیان فعالی هستند که با تأیید یکی از فرماندهان پایگاه و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی فشرده در اردوگاه‌های سپاه پاسداران به این سطح از عضویت می‌رسند. حال که با درجات مختلف بسیجیان آشنا شدید، توجه شما را به بیانیه سپاه پاسداران در سال 1388 جلب می‌نماییم که جهت تنویر افکار عمومی منتشر شد و در آن به‌شکل روشن‌تری تفاوت بسیجیان ویژه با سایرین بیان شده است.

 

بسیجی ویژه چیست / چگونه بسیجی ویژه شویم؟

برای پی بردن به مفهوم بسیجی ویژه چیست و اینکه چگونه بسیجی ویژه شویم، ابتدا لازم است که بدانیم بسیج چیست؟ بسیجی کیست؟ چه تفاوتی میان رده‌های مختلف بسیج وجود دارد؟

در طول جنگ ایران و عراق، به نیرو‌های داوطلبی که به‌صورت سازمان‌دهی شده به جبهه‌ها اعزام می‌شدند، عنوان بسیج داده شد، ولی بسیج صرفاً به نیروهایی که در طی دوران دفاع مقدس توسط سپاه پاسداران به جبهه‌های جنگ اعزام می‌شدند، گفته نمی‌شود.

امام خمینی (ره) بسیج و بسیجی را یک اصل کلی و عمومی تاریخی دانسته و می‌فرمایند: «بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدین از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند»، بنابراین از این سخن چنین برمی‌آید که دامنه بسیج بسیار گسترده بوده و شامل تمام مدافعان اسلام در تمام دوران می‌شود.

پس می‌توان گفت که بسیج به معنای نیروی مؤمن و مسلمانی است که برای دفاع از ارزش‌های الهی از هیچ گذشت و ایثاری دریغ نمی‌کند.

نیرو‌های بسیج تحت نظارت سازمان بسیج مستضعفین فعالیت می‌کنند که یکی از سازمان‌های زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود و وظیفه جذب، آموزش، سازمان‌دهی و به‌کارگیری نیروهای داوطلب مردمی را در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن بر عهده دارد.

 

 

شرایط استخدام بسیجی در سپاه 

شرایط عمومی استخدام بسیجی ویژه در سپاه پاسداران شامل موارد زیرا است.

  • اعتقاد به مبانی اسلام ناب محمدی (ص)، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران.
  • اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه.
  • التزام عملی به احکام اسلام و قوانین جمهوری اسلامی و رعایت موازین اخلاق اسلامی.
  • عدم عضویت و هواداری از احزاب و گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی.
  • نداشتن سابقه عضویت و یا هواداری از احزاب و گروه‌ها و سازمان‌های غیر اسلامی، التقاطی، الحادی و غیر قانونی.
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و محکومیت به محرومیت از خدمات دولتی.
  • دارا بودن شرایط تحصیلی و یا تخصصی مورد نیاز.
  • دارا بودن سلامت و توانایی جسمی و روانی متناسب با خدمت مورد نیاز.
  • دارا بودن حداقل 16 سال سن تمام (محدودیت سنی برای حداکثر سن وجود ندارد).
  • حسن شهرت و عدم سوء سابقه.

 

استخدام بسیج در سپاه پاسداران

آیا استخدام بسیج فعال در سپاه انجام می شود، استخدام بسیج ویژه در سپاه چگونه است. سپاه از بین بسیجیان معتقد در صورت لزوم، نیرو به کار می گمارد.

  • سپاه پاسداران بر اساس قوانین موجود (ماده ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه) عموم اقشار معتقد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اهداف انقلاب اسلامی بسیجی می نامد و علاوه بر تقسیمات کلی عنوان شده (عادی، فعال، ویژه و کادر)، بسیجیان با عناوینی از قبیل«بسیج دانش آموزی، بسیج دانشجویی، بسیج پزشکان، بسیج کارگری، بسیج اساتید، بسیج فرهنگیان، بسیج ورزشکاران و…» تفکیک می‌ کند.
  • در هیچ یک از قوانین و مقررات موجود هرگز برای این دسته از بسیجیان به‌جز در زمان به‌کارگیری، از عنوان «نظامی» استفاده نمی‌شود و مقررات مربوط به نظامیان صرفاً شامل بسیجیان ویژه (پاسداران افتخاری) می‌شود که طبق «بند ج ماده ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه» پرسنلی هستند که صلاحیت‌های یک پاسدار را دارا می‌باشند و پس از گذراندن آموزش‌های ذکر شده در آن قانون، سازمان‌دهی گردیده و متعهد می‌گردند تا به هنگام نیاز به طور تمام وقت در اختیار سپاه قرار گیرند.
  • همچنین بند د ماده ۱۶ این قانون، ممنوعیت برای عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی را تنها مخصوص بسیجیان ویژه قلمداد کرده است.
  • قانون‌گذار در تعریف بسیجیان فعال و عادی به گونه‌ای برخورد نموده است که یقیناً اطلاق عنوان «نظامی» با ضوابط و تعاریف خاص خود بر آنان، فاقد وجاهت قانونی است. از‌این‌رو، ورود بسیجیان به مقوله سیاست به جز بسیجیان ویژه فاقد مشکل است.
  • با توجه به این بیانیه مشاهده می‌شود که بسیجیان ویژه با سه دسته دیگر از نظر عنوان، وظایف و مقررات تفاوت داشته و نوعی نیروی نظامی به‌شمار می‌آیند. در واقع سپاه پاسداران تنها از میان بسیجیان ویژه استخدام نیرو دارد.

 

چگونه بسیجی ویژه شویم

در اسناد بسیج از ذکر شرایط جذب «بسیجی ویژه» خودداری شده است. ولی گذراندن آموزش‌ها و دوره‌های عقیدتی و نظامی، حضور فعال در مأموریت‌هایی که توسط پایگاه‌های مقاومت محول ‌می‌شود و همچنین گذر از فیلترهای امنیتی، اطلاعاتی و ایدئولوژیک از مهم‌ترین شرایط کسب درجه بسیجی ویژه به‌شمار می‌آیند.

به طور کلی می‌توان گفت که برای کسب درجه بسیجی ویژه بایستی در ابتدا یک بسیجی فعال باشید و سپس با کسب شرایط لازم و پر کردن فرم‌های مربوطه و ارسال یک نامه کتبی برای بسیج ویژه به این درجه برسید.

 

 

مزایای بسیج در استخدام

افرادی که به‌عنوان بسیجی ویژه شناخته می‌شوند، از یک‌سری مزایا برخوردار می‌شوند که به شرح زیر است:

  • بسیجیان ویژه برابر مقررات مربوط به ترفیعات کادر ثابت نظامی، بر اساس مدرک تحصیلی، گذراندن دوره‌های آموزشی، میزان فعالیت، ‌صلاحیت و شایستگی قادر به اخذ درجات نظامی حداکثر تا درجه ارتشبدی هستند.
  • حداقل مدت توقف بسیجیان ویژه در هر درجه در صورت خدمت‌ تمام‌ وقت، برابر حداقل مدت توقف پرسنل کادر ثابت در همان درجه مطابق دیگر مواد این قانون می‌باشد.
  • از دیگر مزایای بسیج ویژه این است که فرماندهی رده ناحیه مقاومت ارتش بیست میلیونی از میان بسیجیان ویژه یا کادر ثابت نظامی سپاه انتخاب می‌شوند.
  • همچنین سپاه پاسداران می‌تواند از میان نیروهای بسیجی ویژه که بالای 18 سال سن دارند، افرادی را گزینش کرده و با آنان قراردادی انعقاد نماید که طی آن، فرد پس از گذراندن دوره آموزشی اولیه، بقیه خدمت وظیفه خود را در طی ده سال به‌صورت چند ماه از سال بگذراند.
  • بر پایه بخشی از مصوبات مجلس نیز آن گروه از کارکنان دولت که به‌عنوان «بسیجی ویژه» شناخته می‌شوند، می‌توانند ۱۵ روز در سال به‌جای خدمت اداری، در دوره‌های آموزشی، اردوها و سایر برنامه‌ها شرکت کنند.
  • علاوه بر این‌ها، همان گونه که پیش از این اشاره شد، بسیجیان ویژه می‌توانند به استخدام سپاه پاسداران درآیند که شرایط آن در ادامه آمده است.

در پایان خاطر نشان می‌شود که رهنمودهای مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) نقشه راه حرکت بسیج بوده و لازم است که تمام بسیجیان بر اساس نصایح رهبر فرزانه برای حضور هوشیارانه، هوشمندانه و مصمم در میدان مبارزه برای دفاع از میهن از آمادگی لازم برخوردار باشند. احتمال تغییر در شرایط استخدام بسج در سپاه،  مزایای بسیج فعال در استخدام و استخدام با کارت بسیج فعال وجود دارد. ما سعی می کنیم اطلاعات را در این صفحه به روزرسانی کنیم.

 

 

سهمیه بسیج در کنکور آزاد و سراسری

سهمیه بسیج در کنکور ارشد دانشگاه آزاد و سهمیه بسیج در کنکور کارشناسی چه تاثیری در رتبه و تراز نهایی داوطلبان دارد؟ اگر در زمینه سهمیه بسیج در کنکور سراسری و سهمیه بسیج در کنکور دانشگاه آزاد نیاز به کسب راهنمایی دارید، پیشنهاد می کنیم از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور با شماره ده رقمی 9099071613 تماس حاصل فرمایید.


مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com