معافیت ترنس ها از سربازی
تاریخ : 1400/2/21       

معافیت ترنس ها از سربازی : تَراجِنسی، یا ترنسکشوال (Transsexual) افرادی هستند که هویت جنسیتی آن‌ها با جنسیت انتسابی هنگام تولدشان ناسازگار است و میل به انجام تغییرات دائمی در بدن برای رسیدن به صفات جنسی مورد انتظار خود با استفاده از کمک پزشکی مانند هورمون‌ درمانی یا جراحی تطبیق جنسیت را دارند. افراد تراجنسی بخشی از تراجنسیتی‌ ها هستند. فهرست بيماري ها ، نقص عضو ها و عدم رشدهاي موضوع تبصره ماده (2) :بخش پنجم : بيماري هاي اعصاب و روان ؛ اختلال هويت جنسي (TS) با ارائه گواهي پزشکي قانوني و تأييد در مراکز درماني ن.م. : معاف دائم. دانشجویان و یا فارغ التحصیلان مشمول خدمت وظیفه ؛ که در خصوص مراحل و شرایط معافیت ترنس ها از سربازی ؛ سوال داشتند تا پایان این مقاله همراه ما باشند. همچنین برای دریافت مشاوره تخصصی و اطلاعات تکمیلی می توانید با سامانه صدای مشاور تماس بگیرید.

 

 

 

 


 

,,,,,,,,,

 "سامانه مشاوره تلفنی صدای مشاور "

برای تماس از کل کشور کافیست با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد،

با شماره 9099071613 تماس بگیرید

تماس از 8صبح تا 12شب حتی ایام تعطیل

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت جهت خریداری بسته های تماس کلیک کنید.

  ,,,,,,,,,

 


 

 

معافیت ترنس ها از سربازی

قانون نظام نظام وظیفه برای معافیت ترنس ها از سربازی : بيماري هاي اعصاب و روان ؛ اختلال هويت جنسي (TS) با ارائه گواهي پزشکي قانوني و تأييد در مراکز درماني ن.م. : معاف دائم. افراد مبتلا به اختلال هويت جنسي دچار ناهمگوني جسم و روح هستند كه اين حالت نيز پس از انجام مراحل جراحي و درمان برطرف مي‌ شود. پس اين افراد شامل گروه بيماران رواني نمي‌ شوند و درج كد 33 آيين‌نامه معافيت از خدمت در كارت معافيت آن‌ ها مشكلات بسياري در زندگي به‌ويژه در حوزه استخدام و اشتغال آن‌ها به‌ وجود آورده‌است.»

معافیت ترنس ها از سربازی - جمعيت مبتلا به (T.S) در ايران بر اساس آمار، چهار هزار نفر است. البته از آن‌جايي كه مسائل فرهنگي در اقوام مختلف ايراني متفاوت است، بسياري از افراد مبتلا به (T.S) جرأت بيان مشكل خود را پيدا نمي‌كنند و عده‌اي ديگر هم از بيماري خود اطلاعي ندارند.

نماينده ستاد كل نيروهاي مسلح (معافیت ترنس ها از سربازی) : «در آيين‌نامه فعلي، ستاد كل نيروهاي مسلح كه مربوط به مشمولان نظام وظيفه و علل معافيت آن‌ها از سربازي است، تا به حال نامي از اين افراد برده نشده‌است. تنها در چند بخش به افرادي كه دچار بيماري‌هاي رواني، غدد هورموني، جنسيتي و خاص هستند، اشاره شده است كه افراد (T.S) هم با استفاده از يكي از بندهاي 33 يا 46 از خدمت سربازي معاف مي‌شوند.»

 


 

معافیت ترنس ها از سربازی :

ترنس‌ها و همجنس‌ گرایان، طبق «بخش پنجم آیین‌‌ نامه سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا» مشمول دریافت معافیت از خدمت سربازی می‌شوند.

بخش پنج این آیین‌نامه مربوط به بیماری‌های اعصاب و روان است، این افراد را در گروه افرادی که اختلالات روانی و شخصیتی بسیار شدیدی مانند سایکوزها، اختلالات خلقی مانند دوقطبی، اختلالات شخصیتی مثل سایکوپات‌ها، اختلالات وسواسی شدید، نقیصه‌های عقلانی و کندذهنی، اختلالات تکلمی و اعتیاد به مواد مخدر و… دارند، قرار می‌دهد.

در گذشته بند مشترکی در این بخش به ترنس‌ها و افراد همجنسن گرا اختصاص داده شده بود اما در آیین‌نامه جدید، مصوب ۱۳۹۳ هم‌جنس‌گرایان طبق بند ۷ با عنوان «کژخویی‌هایی که مغایر شئونات اجتماعی و نظامی است، از جمله انحرافات جنسی و هموسکشوالیتی» به صورت موقت شش ماه معاف می‌ شوند و در صورت اثبات در مراکز درمانی نظام وظیفه می‌توانند معافیت دائم دریافت کنند.معافیت ترنس ها از سربازی - در این شش ماه شخص زیر نظر نیروهای متخصص مورد تشخیص و به اصطلاح ذکرشده درمان قرار می‌گیرد و در نهایت شورای پزشکی درباره وضعیت معافیت او تصمیم‌گیری خواهد کرد. اگر فرد به اصطلاح بهبود پیدا کند، معاف از رزم و در صورتی که به گفته آیین‌نامه، بیماری اثبات شود، طبق نظر نهایی شورای عالی پزشکی معاف دائم می‌شود.

در همین بخش طبق بند ۱۲، ترنس‌ها با عنوان «اختلال هویت جنسی TS» با ارائه گواهی پزشکی قانونی و تایید مراکز درمانی نظام وظیفه می‌توانند معافیت دائم از سربازی را دریافت کنند. اما ممکن است در آینده به دلیل داشتن کارت معافیت پزشکی (بخش اعصاب و روان) با مشکلات متعدد بالاخص در زمینه اشتغال روبه‌رو شوند.معافیت ترنس ها از سربازی

طبق آخرین نسخه طبقه‌بندی بیماری‌ های سازمان بهداشت جهانی ICD-11 ترنس‌ بودگی از لیست بیماری‌ ها و اختلالات روانی خارج شده است.

 

 

مراحل معافیت ترنس ها

معافیت ترنس ها از سربازی - وضعيت مبتلايان به T.S كه در حال اعزام به خدمت يا اقدام به اخذ معافيت سربازي هستند : مي‌توان با توجيه مسوولان، كارشناسان و پزشكان حوزه نظام وظيفه براي اين افراد اقدامات مناسبي انجام داد تا در حين تسريع در دريافت معافيت از خدمت، آن‌ها را به واسطه بندي ديگر مثل بيماري‌هاي غدد يا هورموني معاف كنيم.

سازمان بهزيستي ترتيبي می دهد تا نام افرادي كه كارت معافيت از خدمت گرفته‌اند و بند 33 در كارت آن‌ها درج شده را به ستاد كل نيروهاي مسلح ارجاع دهد تا در صورت امكان تدبيري براي اين افراد اتخاذ شود.معافیت ترنس ها از سربازی

سيدحسن موسوي چلك، مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي نيز در اين باره گفت: در كارت معافيت از سربازي اين گروه از ماده 33 و 46 به عنوان ماده‌اي كه براي معافيت افراد داراي بيماران خاص يا رواني و هورموني است استفاده مي‌شود، در حالي‌كه افراد داراي اختلال هويت جنسي (T.S) نه بيمار رواني هستند و نه جزو بيماران خاص محسوب مي‌شوند و همين امر باعث مشكل اشتغال آن‌ها مي‌شود. ستاد كل نيروهاي مسلح در حال حاضر در حال بازنگري اين موضوع در آيين‌نامه معاينه و معافيت پزشكي مشمولان نظام وظيفه است، ستاد با نظر خوشبينانه و رفع مشكل اين قشر نماينده خود را به جلسه فرستاده بود و حضور نماينده ستاد علاقه‌مندي ستاد براي رفع مشكلات افراد داراي اختلال هويت جنسي را نشان مي‌دهد كه اين قابل تقدير و تشكر است.معافیت ترنس ها از سربازی

 

همراهان عزیز شما می توانید برای کسب راهنمایی های لازم در زمینه :معافیت ترنس ها از سربازی ؛ شرایط سنی برای معافیت سربازی ؛ علائم ترنس بودن ؛ اثبات ترنس بودن ؛ قانون برای معافیت از سربازی به دلیل ترنس بودن و...  با مشاوران مجرب سامانه صدای مشاور تماس بگیرید.

 

 

 

 

  " عزیزان خواننده توجه داشته باشید که ما در مقالات خود آخرین اخبار سربازی را به اطلاع شما عزیزان میرسانیم "

 

 


مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com