کسری خدمت برای حفظ هر جزء قرآن
تاریخ : 1399/9/1       

قوانین خاصی برای کسری خدمت برای حفظ هر جزء قرآن، در سازمان نظام وظیفه به تصویب رسیده است. برای اطلاع دانش اموزای مشمول از قوانین خاص کسری خدمت حاقظان قرآن  در این مقاله اطلاعاتی در این خصوص ارائه کرده ایم. امتیازات مختلفی برای حافظان قرآن در خدمت سربازی در نظر گرفته شده است ، مثل: مرخصی تشویقی، انتخاب محل خدمت ، امریه، سهمیه و... . مشمولان عزیز با آگاهی از این امتیازات و قوانین می توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام نمایند. همچنین عزیزانی که در سال های آتی مشمول خدمت می شوند، می توانند اقدام به حفظ قرآن و کسب مدارک لازم نمایند تا از این تسهیلات بهره مند شوند.

 

 

 

 

برای اطلاع از طرح کسر از خدمت نظام وظیفه دانشجویان و فارغ التحصیلان کلیک کنید.

 

 

کسری خدمت برای حفظ هر جزء قرآن

طبق قوانین نظام وظیفه، مشمولانی که در زمینه حفظ قرآن فعالیت داشته و دارند، با ارائه مدارک خود می توانند از تسهیلات ویژه حافظان قرآن برخوردار بشوند. 

یکی از تسهیلات حافظان قرآن در خدمت سربازی، بخشش اضافه خدمت سربازی است، که شرایط آن را قسمت آورده ایم :

  • اگر سرباز حداقل یک جزء از قرآن را حفظ باشد؛
  • اگر حداقل یک پنجم اصول کافی، نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه را حفظ باشد بخشی یا تمام اضافه خدمتش بخشیده می شود؛
  • اگر در حین سربازی در مسابقات فرهنگی، ورزشی، علوم قرآنی، علمی وئئئ در سطح یگان یا استان ، مقام اول تا سوم و همچنین مقام اول تا دهم را کسب کند مشمول این قانون می شود.

 

 

آزمون صحت حفظ قرآن

برای دریافت مدرک کارشناسی و بالاتر علوم قرآنی می توانند در آزمون صحت حفظ قرآن شرکت کنند. 

مواد آزمون صحت حفظ:

آزمون صحت حفظ به میزان ۱۰ سوال از کل قرآن کریم(هر سه جزء یک سوال به صورت شفاهی)

آزمون تلاوت شامل نکات تجویدی، وقف و ابتدا، صوت و لحن و مفاهیم

 

 

توجه: براساس مصوبه جلسه 573 شورای عالی انقلاب فرهنگی، حافظان قرآن داری مدرک دیپلم، غیر دیپلم، و لیسانس علوم قرآنی که دارای یکی از مدارک درجه 1 ، 2 و 3 از شرکت در آزمون صحت حفظ معاف خواهند بود.

 

 

امتیازات حافظان قرآن در خدمت سربازی

در حالت کلی دو امتیاز برای حافظان قرآن در نظر گرفته شده است:

اول اینکه: حافظان قرآن با ارائه مدارک لازم می توانند تا 2 ماه مرخصی بیشتر (مرخصی تشویقی) دریافت کنند ؛ و در واقع 2 ماه کسری خدمت خواهند داشت ؛

دوم: کسری خدمت برای بسیجی های فعال نیز در نظر گرفته شده. افراد فعال در بسیج می توانند با ارائه مدارک لازم به سازمان نظام وظیفه ، به ازای هر یک سال بسیجی فعال ، یک ماه کسری خدمت بگیرند.

 

انتخاب محل خدمت :

حافظان قرآن در خدمت سربازی می توانند محل گذراندن خدمت خود را انتخاب کنند. این مزیت اهمیت زیادی برای مشمولان دارد، زیرا محل خدمت تاثیر زیادی در راحت تر سپری کردن خدمت خواهد داشت.

 

 

 

معافیت تحصیلی خدمت سربازی

دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراكز آموزش عالی  وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه كه در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می‌باشند.

 

 

 

معافیت کفالت خدمت سربازی

منظور از معافیت کفالت این است که زمانی که فرد مشمول خدمت سربازی سرپرستی مادر یا پدر یا خواهر یا برادر و یا سایر بستگانش را بر عهده داشته باشد و اگر شرایط لازمی که جهت معافیت کفالت تعیین شده است را داشته باشد میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

 

 

 

معافیت خاص خدمت سربازی

الف) معلولان،یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده(هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) یا حداقل دو فرزند آنان معلول و ناتوان باشند، از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شود. در خانواده‌ای یک فرزند پسر داشته باشد که بالای 18 سال باشد و یک معلول باشد(چه خواهر یا برادر)، این فرزند هم می‌توان معاف شود. ب)فرزند جانبازان و آزادگانافرادی که پدر یا مادر27 درصد جانبازی یا 38 ماه سابقه آزادگی یا 30 ماه سابقه حضور در جبهه داشته باشند،  یک فرزندشان معاف میشودج)اگر مادری همسر نداشته باشد و 2 فرزند پسر داشته باشد که 18 سال به بالا سن داشته باشند و مادر تحت کمیته ی امداد باشد یکی از فرزندانش معاف میشود.

 

 

 

معافیت خدمت سربازی (بخشودگی سنی)

اين معافيت با توجه به مدرك تحصيلي و سن مشمول به 6 گروه تقسيم مي گردد:

  • زير ديپلم ، ديپلم ، فوق ديپلم؛
  • ليسانس؛
  • فوق ليسانس؛
  • دكتري غيرپزشكي ؛
  • دكتري پزشكي و دامپزشكي؛
  • مشموليني كه بيش از 70 سال از سن آنان سپري شده نيازي به درخواست معافيت ندارند وشناسنامه عكسدار آنان مشروط براينكه تغييرات سني نداشته  باشد بهمنزله روشن بودن وضعيت وظيفه عمومي آنان مي باشد .

 

 

 

 

 

 

 


مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com