آمار قبولی کنکور 98 در رشته علوم انسانی
تاریخ : 1398/4/19       

آمار قبولی کنکور 98 در رشته علوم انسانی

 


 

 "سامانه صدای مشاور تحصیلی"

 مشاوره دهنده تخصصی انتخاب رشته تلفنی کنکور سراسری و آزاد

برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071613  تماس بگیرید.

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

رشته علوم انسانی

دانش‌آموزان شرکت کننده در این گروه آزمایشی پس از قبولی در کنکور می‌توانند در رشته‌های چون پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی ومدیریت و ... تحصیل کند. البته طبق امار تنها ۳۱ درصد از کسانی که در کنکور شرکت کرده‌اند قبول می‌شوند دروس سال دوم تجربی: ادبیات عربی زبان فارسی زبان خارجه دین و زندگه هندسه ریاضیات فیزیک زیست شناسی جغرافیا عمومی استان شناسی شیمی دفاعی دروس سال سوم :. عربی ادبیات زبان فارسی دینی زمین شناسی زبان خارجه شیمی فیزیک ریاضی زیست

 ظرفیت پذیرش رشته علوم انسانی 

براساس گفته‌های رئیس سازمان سنجش، همه کنکوری‌های گروه علوم ریاضی و گروه علوم انسانی 100 درصد شانس قبولی دارند.

یعنی کافی است داوطلبی در این دو گروه آزمایشی اراده کند و بخواهد وارد دانشگاه شود، در این صورت شانس قبولی‌اش قطعی است؛ چون حتی در این دو گروه آزمایشی، اگر همه داوطلبان هم وارد دانشگاه شوند، باز هم خیلی از صندلی‌ها خالی می‌ماند.

آن‌طور که ابراهیم خدایی به مهر توضیح داده است، براساس آمار موجود امکان قبولی در گروه‌های علوم انسانی و ریاضی ـ فنی ۱۰۰ درصد است و تنها در رشته‌های پرمتقاضی رقابت فشرده‌تری را شاهد هستیم.

این رشته‌های پرمتقاضی که خدایی از آن صحبت می‌کند، رشته‌های روزانه دولتی در دانشگاه‌های مطرح و مادر کشور هستند که رقابت برای قبولی در آنها بالاست.

هم‌اکنون تعداد شرکت‌کنندگان گروه علوم ریاضی فنی بیش از ۱۸۱ هزار نفر و ظرفیت پذیرش نیز ۲۶۰ هزار نفر است.

همچنین در گروه علوم انسانی نیز تعداد شرکت‌کنندگان ۱۸۱ هزار نفر و ظرفیت پذیرش ۲۱۵ هزار نفر است.

یعنی در هر دو گروه علوم ریاضی و انسانی، اگر همه داوطلبان هم وارد دانشگاه شوند، باز هم هزاران ظرفیت خالی باقی می‌ماند.

اما در گروه علوم تجربی، امسال هم مثل سال‌های قبل با بیشترین تعداد شرکت‌کننده روبه‌رو هستیم و البته شانس قبولی در این گروه آزمایشی هم بسیار پایین است.

به گفته خدایی، تعداد شرکت‌کنندگان در گروه تجربی ۴۹۷ هزار نفر و ظرفیت پذیرش حدود ۲۰۲ هزار نفر است. به این ترتیب شانس قبولی در این گروه آزمایشی حدود ۴۸ درصد برآورد می‌شود.

به عبارت دیگر، می‌توان گفت از هر دو کنکوری در گروه علوم تجربی، فقط یک نفر شانس قبولی دارد.

گروه آزمایشی هنر هم در مجموع ۵۶ هزار نفر شرکت‌کننده دارد و با توجه به ظرفیت پذیرش، شانس قبولی در رشته‌های هنر ۵۶ درصد است البته نباید فراموش کرد در گروه هنر و زبان، همه کنکوری‌ها از هر گروه آزمایشی می‌توانند در آزمون این دو گروه شرکت کنند و به همین دلیل هم شانس قبولی در این گروه آزمایشی را می‌توان بالاتر از 56 درصد دانست.

مثلا دانشجوی گروه علوم ریاضی که همزمان در رشته مهندسی الکترونیک و رشته هنر یا زبان هم قبول شده است، در اغلب موارد رشته اصلی خودش را در دانشگاه انتخاب می‌کند و وارد رشته‌های هنر یا زبان نمی‌شود، مگر این که در گروه اصلی خودش قبول نشود.

در گروه زبان‌های خارجی نیز تعداد شرکت‌کنندگان گروه زبان ۱۱۲ هزار نفر هستند و با توجه به ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها، شانس قبولی در گروه زبان برای همه داوطلبان ۳۸ درصد اعلام شده است.

به‌طور کلی، براساس اطلاعاتی که سازمان سنجش منتشر کرده، شانس قبولی در کنکور سراسری 95 با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان و ظرفیت‌های موجود در آموزش عالی ۸۶ درصد است.

البته این شانس‌های قبولی که اعلام شده، احتمال دارد تا چند هفته دیگر، کمی تغییر داشته باشد؛ زیرا به قول رئیس سازمان سنجش، تا ماه تیر که آمار نهایی ظرفیت پذیرش از سوی دانشگاه‌ها، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اعلام نشود، نمی‌توان درصد قبولی را به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد، اما با توجه به ظرفیت‌های فعلی و تعداد شرکت‌کنندگان، انتظار نمی‌رود شانس قبولی در گروه‌های آزمایشی، تغییر بزرگی در تیرماه داشته باشد.

ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های مختلف گروه های آزمایشی پنج گانه آزمون سراسری سال ۹۵ در مجموع ۷۵۰ هزار ۲۶۹ نفر است که البته این میزان غیر از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.

ظرفیت دوره های مختلف به ترتیب از بیشترین ظرفیت به کمترین میزان شامل ۳۸۷ هزار و ۲۳۰ نفر در دانشگاه پیام نور، ۱۹۷ هزار و ۴۳۰ نفر در موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، ۱۲۹ هزار و ۵۱۶ نفر در دوره روزانه، ۲۹ هزار و ۱۵۹ نفر در دوره شبانه، ۳ هزار و ۵۸۴ نفر در پردیس خودگردان، ۱ هزار و ۵۶۰ نفر در دوره مجازی غیرانتفاعی، ۱ هزار و ۴۴۰ نفر مجازی دانشگاه های دولتی، ۳۰۰ نفر در نیمه حضوری و ۵۰ نفر در دوره های مشترک است.

از تعداد ۸۶۰ هزار و ۴۳۷ داوطلب ثبت نام کننده در آزمون سراسری سال ۹۵ تعداد ۷۷۲ هزار و ۹۸۲ داوطلب در جلسه آزمون حاضر بوده اند که از این تعداد ۴۶۰ هزار و ۷۸۶ نفر زن و ۳۱۲ هزار و ۱۹۶ نفر مرد هستند.

تعداد ۸۷ هزار و ۴۵۵ داوطلب نیز در جلسه آزمون غایب بوده اند. در واقع ۸۹.۸۴ درصد داوطلبان در جلسه آزمون حاضر و ۱۰.۱۶ درصد داوطلبان غایب بوده اند.

همچنین بیشترین ظرفیت پذیرش به گروه علوم انسانی با تعداد ۲۹۸ هزار و ۹۴۷ نفر و گروه علوم ریاضی و فنی با تعداد ۲۵۳ هزار و ۴۲ نفر اختصاص دارد. ظرفیت پذیرش در گروه علوم تجربی ۱۵۵ هزار و ۶۷۹ نفر، در گروه زبان های خارجی ۲۳ هزار و ۱۹ نفر و در گروه هنر ۱۹ هزار و ۵۸۲ نفر است.

جدول ظرفیت پذیرش به تفکیک گروه های آزمایشی و آمار داوطلبان حاضر در جلسه کنکور

گروه های آزمایشی پنجگانه تعداد داوطلب ثبت نام کننده تعداد داوطلب حاضر در جلسه ظرفیت پذیرش
علوم ریاضی و فنی ۱۶۲ هزار و ۷۳۱ ۱۵۰ هزار و ۱۳۲ ۲۵۳ هزار و ۴۲
علوم تجربی ۵۱۹ هزار و ۷۷۴ ۴۶۵ هزار و ۳۷۲ ۱۵۵ هزار و ۶۷۲
علوم انسانی ۱۶۱ هزار و ۷۶۷ ۱۴۳ هزار و ۴۴۲ ۲۹۸ هزار و ۹۴۷
هنر ۹ هزار و ۹۶۷ ۸ هزار و ۱۸۲ ۱۹ هزار و ۵۸۲
زبان های خارجی ۶ هزار و ۱۹۸ ۵ هزار و ۸۵۴ ۲۳ هزار و ۱۹
جمع کل ۸۶۰ هزار و ۴۳۷ ۷۷۲ هزار و ۹۸۲ ۷۵۰ هزار و ۲۶۹

 کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین متخصص سانانه صدای مشاور در خصوص :

  • آمار قبولی کنکور در رشته انسانی
  • تعاریف قطبی بومی ناحیه ای
  • ظرفیت دانشگاه هایانسانی
  • معرفی دانشگاهها و اعتبار مراکز مختلف
  • احتمال قبولی با توجه به رتبه خود در رشته انسانی
  • نحوه اعمال سهمیه های مختلف (ایثارگران - مناطق و...)
  • نحوه اولویت بندی و چیدمان رشته ها جهت بالا بردن احتمال قبولی
  • وضعیت نظام وظیفه مشمولین
  • شرایط انتقالی و مهمان شدن به شهرهای مختلف
  • نحوه پذیرش برای واحدهای پردیس بین الملل
  • نحوه انتخاب رشته دانشگاههای بدون کنکور در فرم انتخاب رشته

مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com