جزئیات پروژه سربازی نخبگان
تاریخ : 1400/5/4       

با بیان اینکه این افراد واجد شرایط ازسوی بنیاد ملی نخبگان و در یک فرآیند علمی انتخاب و به مرکز امور نخبگان در دانشگاه عالی دفاع ملی  نیروهای مسلح معرفی می‌شوند، تصریح کرد: سالانه حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر از این افراد با تایید بنیاد ملی نخبگان خدمت سربازی خود را با انجام پروژه تحقیقاتی انجام می‌دهند.دوستان عزیز در این مقاله در خصوص موضوع پروژه سربازی نخبگان توضیحاتی داده ایم و سعی داشته ایم مطالب را طوری جمع آوری نماییم تا شما عزیزان با خواندن ان به پاسخ تمامی سوالات خود دست پیدا نمایید...

 

 

 

 

شرایط پروژه سربازی نخبگان

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح  با بیان اینکه این تسهیلات با  گذراندن بخشی از سربازی در ازای انجام پروژه متفاوت است، گفت: دانش آموختگان برتر تمام مدت سربازی خود را با انجام پروژه سپری می‌کنند و می‌توانند در دستگاه‌های دولتی خدمت کرده و حقوقشان کمی بالاتر از سایر سربازان است.  این افراد می‌توانند پروژه تحقیقاتی را در نیروهای مسلح یا یکی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حتی بعضی از شرکت‌های دانش بنیان انجام دهند .کمالی با بیان اینکه متولی امور اجرایی نخبگان دانشگاه مذکور است، افزود: پروژه  این افراد پس از انجام تحقیقات موضوع، در کمیته ارزشیابی بررسی شده و در صورت کفایت، مجوز پایان خدمت صادر می‌شود و در زمان‌های تعیین شده این افراد برای طی دوره آموزش نظامی اعزام و سپس کارت پایان خدمت آنها صادر خواهد شد.


به گفته وی، افراد متقاضی برای اطلاع از ضوابط سرباز دانش آموخته برتر یا سرباز دانش آموخته فناور باید به سایت بنیاد ملی نخبگان مراجعه و برای پاسخگویی به سوالات حین انجام پروژه تحقیقاتی باید با دانشگاه دفاع ملی نیروهای مسلح ارتباط بر قرار کنند


 

 

 

شرایط مشمولان نخبه


دانش‌آموختگان مؤسسه‌های علمی درصورت احراز شرایط زیر به عنوان دانش‌آموخته برتر می­توانند از تسهیلات خدمت نظام وظیفۀ تخصصی بهره­مند ‌شود:

الف. بیش­از سه سال از تاریخ دانش­آموختگی آنان در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی نگذشته باشد.

ب. دانش‌آموختگان دوره دکتری تخصصی دست‌کم 180 امتیاز و دانش‌آموختگان دوره کارشناسی‌ارشد دست‌کم 130 امتیاز از جدول 1 را کسب کرده باشند.

تبصره 1: دانش‌آموختگان دوره‌های «دکتری حرفه‌ای» و نیز دوره‌های «تخصص بالینی، تخصص پزشکی و فوق تخصص» موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ به‌ترتیب معادل با دانش‌آموختگان دوره «کارشناسی ارشد» و دوره «دکتری تخصصی» محسوب می‌شوند.

تبصره 2: دانشجویان دورۀ دکتری تخصصی که از پیشنهاد رسالۀ دکتریِ خود با موفقیت دفاع کرده باشند، در صورت کسب دست‌کم 150 امتیاز از جدول 1 مشمول مزایای این شیوه­نامه می­ شوند.

تبصره 3: چنانچه دانش‌آموخته دوره دکتری تخصصی حداقل 120 امتیاز، دانش‌آموخته دوره کارشناسی‌ارشد حداقل 80 امتیاز و دانشجوی دوره دکتری تخصصی حداقل 100 امتیاز از جدول 1 را کسب کرده باشد، پرونده وی درکارگروه نظام وظیفه دانشگاهی (موضوع مادّه 4) بررسی و تصمیم­گیری نهایی درباره اعطای تسهیلات به او، به نظر کارگروه بستگی دارد.

تبصره 4: در دوره خدمت نظام‌وظیفه تخصصی، فرد باید در ایران حضور داشته باشد. هرگونه خروج از کشور تنها با مجوز بنیاد نخبگان نیروهای مسلح امکان پذیر است.

تبصره 5: مشمولان، همزمان با انجام خدمت نظام‌وظیفه تخصصی مجاز نیستند (مگر در دوره گذراندن رساله دکتری) به تحصیل اشتغال داشته باشند. در صورت ادامه تحصیلِ فرد مشمول در حین خدمت نظام‌وظیفه تخصصی در دوره تحصیلیِ دیگر، بهره‌مندی از این تسهیلات در پایان دوره بعد، منوط به احراز شرایط این شیوه‌نامه برای‌ مقطع جدید خواهد بود.

تبصره 6: حداقل امتیازات حاصل از جمع فعالیت­های آموزشی، المپیادها، آزمون­های ورودی و آزمون­های علوم پزشکی، صفر منظور می ­شود.

ماده 3: تسهیلات

مشمولان این جایزه با معرفی بنیاد، دوره خدمت نظام‌وظیفه خود را، مشتمل‌بر « دوره آموزش نظامی» و « اجرای طرحی پژوهشی، فنّاورانه، فرهنگی یا مشابه‌آن»، طی وکارت پایان خدمت دریافت می‌کنند.

تبصره 1: موضوع و مکان اجرای طرح­های این بند بر اساس تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تعیین می­شود. بنیاد می­تواند شرکت­ها و موسسات علمی را برای انجام پروژه جایگزین خدمت نظام وظیفه، به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی نماید.

تبصره 2: زمان دوره خدمت نظام‌وظیفه تخصصی حداقل برابر با نیمی از دوره رسمی نظام‌وظیفه سایر مشمولان هم‌تراز پس از کسر خدمت‌های قانونی دیگر است که براساس مدت زمان اجرای طرح تعیین می‌شود.






نکاتی که باید درباره پروژه سربازی

در همین ابتدا گفتنی است که اخذ پروژه های کسر خدمت همچون دیگر کارهای اداری مستلزم امری به نام «پارتی» است که فرایند "اخذ" پروژه ساده تر می کند، البته خبر خوب این است که علاقه مندان می توانند با حضور در موسساتی که در ادامه معرفی شده، بدون هیچ رابطه ای اقدام به پروژه کنند.طبق آخرین راهنمای اخذ پروژه در بنیاد نخبگان نیروهای مسلح، تاکنون روند به این صورت بود که نامه های شروع به کار ارسالی از سازمان ارائه کننده پروژه به بنیاد، پس از بررسی در بنیاد رد یا تأیید میشدند؛ ولی با تغییرات انجام شده اکنون نامه های شروع به کار ابتدا برای تأیید به ارگان دیگری رفته و تنها در صورت تأیید آن ارگان است که بنیاد پروژه ها را مورد بررسی قرار می دهد و تأیید یا رد میکند.

پرواضح است که انجام پروژه های تحقیقاتی توسط متقاضیان کسر خدمت قبل از تأیید نامه بکارگیری در بنیاد اقدامی اشتباه بوده و ممکن است در صورتیکه فرد در رابطه با تأیید بکارگیری از بنیاد پیگیریهای لازم را انجام نداده و پروژه را به اتمام رسانده باشد، متضرر گردد. لذا بدون اطمینان از تأیید نامه ی بکارگیریتان در بنیاد، به هیچ وجه کار پروژه را شروع نکنید!

 

 

متقاضیان بخش کسر خدمت تنها می‌توانند از یگان اصلی محل خدمتی خود پروژه اخذ کنند

1 - در صورتی که فرد متقاضی در حال حاضر سرباز باشد، تنها میتواند از سازمان بکارگیرنده خود طرح تحقیقاتی اخذ نماید، بطور مثال سرباز سپاه تنها از ارگانهای زیرمجموعه سپاه و سرباز ارتش تنها از ارگانهای زیرمجموعه ارتش میتوانند پروژه بگیرند.

2 - در صورتی که فرد، خدمت قبلی داشته باشد، مانند مورد قبل تنها میتواند از سازمانهای زیرمجموعه ی یگان اصلی خود پروژه اخذ نماید.

3 - در صورتی که فرد متقاضی اخذ پروژه، نه سرباز باشد و نه سابقه خدمتی داشته باشد از تمامی سازمان های ارائه دهنده پروژه میتواند طرح تحقیقاتی بگیرد، ولی در آینده تنها در ارگان اصلی نظامی ای که در آن پروژه اخذ کرده برای انجام خدمت اعزام خواهد شد. بطور مثال اگر فردی در سازمان توسعه منابع انرژی پروژه بگیرد، به ودجا (وزارت دفاع) اعزام خواهد شد.

 


مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com