ترک تحصیل از دانشگاه بدون انصراف
تاریخ : 1399/6/6       

دوستان همیشه همراه توجه داشته باشید که در این مقاله میخواهیم بیشتر در خصوص انصراف از دانشگاه ،شرایط انصراف از دانشگاه ، اینکه انصراف از دانشگاه بدون اطلاع به دانشگاه چه عواقبی دارد ؟؟؟ و.. مطالبی گردآوری نماییم و امیدوار هستیم که این مطالب برایتان مفید واقع شود .

 

 

 


 

,,,,,,,,,,

 "سامانه مشاوره تلفنی صدای مشاور "

برای تماس از کل کشور کافیست با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد،

با شماره 9099071613 تماس بگیرید

تماس از 8صبح تا 12شب حتی ایام تعطیل

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت جهت خریداری بسته های تماس کلیک کنید.

,,,,,,,,,

 


 

 

 

شرایط ترک تحصیل از دانشگاه بدون انصراف

اگر دانشجو بخواهد ترک تحصیل از دانشگاه بدون انصراف انجام دهد، باید شرایط خاص داشته باشد.

1-فرم مربوط به انصراف از تحصیل را تکمیل کند.

2- به مدت یک ترم در دانشگاه حضور پیدا نکند و امتحان ندهد. در این حالت، بدون انصراف، دانشجوی انصرافی درنظر گرفته می شود

 

 

هزینه ترک تحصیل از دانشگاه بدون انصراف

انصراف از تحصیل
ماده ۵۰ : دانشجو در صورت تمایل می تواند در خواست انصراف از تحصیل نماید . دانشجوی منصرف از تحصیل باید هزینه انصراف را برابر آخرین دستورالعمل مربوط بپردازد . دانشجوی انصرافی می تواند به فاصله سه ماه انصراف خود را پس بگیرد در غیراینصورت واحد دانشگاهی باید حکم انصراف را صادر و به دانشجو ابلاغ نماید. ( صدور حکم انصراف قبل از گذشت سه ماه با درخواست کتبی دانشجو و ولی او بلامانع است.)
تبصره ۱ – قبل از انقضای مهلت مقرر واحد دانشگاهی موظف است مراتب انصراف دانشجو را به طریق مقتضی به اطلاع والدین دانشجو برساند .
تبصره ۲ – پس از صدور حکم انصراف ، تقاضای بازگشت به تحصیل دانشجو پذیرفته نیست و رابطه چنین دانشجویی با دانشگاه قطع می گردد . در صورت مشمول بودن دانشجو ، واحد دانشگاهی مکلف است یک ماه پس از صدور حکم بلافاصله مراتب را به اداره وظیفه عمومی اطلاع دهد.
ماده ۵۱ –ترک تحصیل یا  عدم مراجعه دانشجو به واحد دانشگاهی ( بدون اخذ مرخصی) در یک نیمسال انصراف از تحصیل محسوب می شود و دانشجوی منصرف حق ادامه تحصیل را نخواهد داشت.

تبصره – در موارد استثنایی که ترک تحصیل دانشجو موجه باشد باید حداقل یک ماه قبل از پایان همان نیمسال دلایل آن را به واحد دانشگاهی اعلام نماید.در صورت تایید موجه بودن ترک تحصیل توسط واحد دانشگاهی، آن نیمسال جزو مرخصی تحصیلی دانشجو محسوب می شود.



انصراف از تحصیل و دانشگاه از جهات مختلفی همواره مورد سوال بوده است. از مهم ترین جنبه های اهمیت قوانین انصراف از تحصیل و دانشگاه مجوز شرکت در کنکور سراسری ، خسارت و جریمه انصراف از دانشگاه و شرایط تحصیل مجدد دانشجو های انصرافی بوده است. از آنجایی که قوانین مربوط به انصراف از تحصیل و دانشگاه جزو آیین نامه های دانشجویی محسوب می شود و دسترسی به آن ها بسیار سخت است در این مقاله سعی کردیم موارد مهم قوانین انصراف از تحصیل و دانشگاه را شرح دهیم. همچنین از آنجایی که جریمه انصراف از دانشگاه معمولا با تغییراتی در طول سال های متوالی همراه بوده است در این مقاله قوانینی توضیح داده می شود که در حال حاضر سندیت دارند و اجرایی می شوند.

 

 

 

 

انصراف از تحصیل دانشگاه پیام نور

شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور به شرح زیر است:

  • دانشجو به دفتر آموزش دانشکده خود مراجعه کند و درخواست فرم انصراف از تحصیل را تکمیل کند.
  • درخواست دانشجو در مدت یک ماه ذخیره شده و پس از گذشت این مدت به ثبت نهایی میشود.
  •   اگر دانشجو قصد ادامه تحصیل مجدد داشته باشد، باید در آزمون های ورودی پیام نور شرکت کند.
  • اگر دانشجو از حق معافیت تحصیلی برخوردار باشد، بعد از انصراف از دانشگاه پیام نور امکان استفاده دوباره از این امتیاز را ندارد.
  • دانشجویان انصرافی پیام نور نسبت به تعهداتی که در طول دوران تحصیل داده اند، مسئول هستند.
  • باید وام های دریافتی و بدهی های شهریه را تسویه کنند.

توضیحات تکمیلی:

- ترك تحصيل بدون كسب اجازه از مركز انصراف از تحصيل محسوب مي شود و دانشجوي انصرافي حق ادامه  تحصيل ندارد.

2- دانشجويي كه بخواهد از تحصيل منصرف شود بايد در خواست خود را بصورت كتبي به آموزش مركز ارائه دهد.

3- مركز موظف است حداكثر تا مدت يك ماه انصراف دانشجو را در مركز نگهداري كند, پس از انقضاي مهلت يك ماه در سيستم جامع خدمات آموزشي ثبت نمايد.

4- پس از انقضاي مهلت يك ماه, انصراف دانشجو قطعي تلقي شده و حق بازگشت به تحصيل را نخواهد داشت.

5- دانشجوي انصرافي موظف است به كليه تعهداتي كه در دوران تحصيل سپرده است عمل نمايد.

6- دانشجوي انصرافي از طريق آزمون سراسري و يا فراگير مي تواند مجدداً در دانشگاه شركت كند.

7-دانشجويان انصرافي استفاده كننده از معافيت تحصيلي حق استفاده مجدد از معافيت تحصيلي پس از پذيرفته شدن مجدد در آزمون سراسري و يا فراگير را ندارند.

8- دانشجويان استفاده كننده از معافيت تحصيلي, چنانچه در مدت سنوات مجاز تحصيلي موفق به اتمام تحصيل, تكميل سقف دوره و يا احراز ميانگين كل, نشوند نبايد از تحصيل انصراف دهند, بلكه بعنوان اخراجي به حوزه نظام وظيفه معرفي مي شوند, اينگونه دانشجويان در صورت گذراندن 70 واحد مصوب دوره با مدرك كارداني به خدمت وظيفه معرفي مي‌گردند.

9-دانشجويان متقاضي تغيير رشته يا انتقال نمي بايست از رشته يا محل تحصيل اوليه خود انصراف دهند.


 

 

تغییر شرایط انصراف از دانشگاه

در گذشته اگر دانشجویی پس از یک‌سال تحصیل، انصراف می‌داد، باید شهریه کل دوره تحصیل را در قالب هزینه انصراف از تحصیل پرداخت می‌کرد که بر اساس این آیین‌نامه این دسته از انصرافی‌ها باید معادل یک و نیم برابر شهریه تنها یک نیمسال تحصیلی را پرداخت کنند.

اسفندیار با اشاره به دیگر تغییرات بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشجویان، گفت: همچنین در گذشته اگر دانشجویی پس از مدتی ترک تحصیل می‌کرد پس از بازگشت باید شهریه ثابت مدت زمان وقفه را پرداخت می‌کرد ولی بر اساس این آیین‌نامه این دسته از دانشجویان از تخفیف در پرداخت هزینه ترک تحصیل برخوردار می‌شوند.معاون دانشجویی دانشگاه آزاد افزود: بر اساس بخشنامه جدید اگر دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد، مجددا در آزمون دانشگاه آزاد پذیرفته شوند از هزینه انصراف معاف می‌شوند.




مشاوره تلفنی
https://s-moshaver.com